Dry goods and brotherhood.
Fotografie / Huistijl / Websdesign
Black & Blue Events
Branding
Sjors en Barry van Black & Blue hebben een gedeelde passie voor BBQ en American vintage menswear. Na vier jaar samen ondernemen in Nijmegen besloten ze begin 2020 om op twee locaties verder te gaan. Ieder met een eigen focus.
Black & Blue Events is op de Hatertseweg in Nijmegen geboren. De winkel, met American vintage menswear verhuist onder toezicht van Barry naar een nieuwe locatie aan de Lange Hezelstraat, in het centrum van Nijmegen. Sjors blijft op de Houtwerf, met zijn BBQ workshops, evenementen en cateringactiviteiten onder naam van Black & Blue Events. Deze stap vereist veel energie maar vooral lef, als je zo intensief met elkaar hebt samengewerkt.
De mannen kijken met wat heimwee terug op jaren met veel humor, hard werken, toffe feestjes maar vooral heel veel trouwe klanten. Als er naast een gedeelde passie en merk één ding dan ook overeind blijft is het hun vriendschap. Of zoals ze het zelf zeggen ‘It takes two men to maken one brother’. De onderverdeling van Black & Blue in de ‘shop’ en ‘events’ vroeg ook om een onderverdeling van de huisstijl.
Proces
Merkidentiteit
Ieder individu heeft een eigen identiteit. Ook elke groep (en dus ook elk bedrijf) heeft een identiteit. De identiteit van een bedrijf noemen we ook wel een merkidentiteit. In de merkidentiteit stellen we vast wie we zijn, waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en hoe we ons gedragen. Zie het als de spelregels van het merk die gaande weg zullen zorgen voor eenduidige communicatie.
Huisstijl
Black & Blue Shop en Black & Blue Events delen dezelfde identiteit. Daarom was het belangrijk om de huisstijl op te splitsen waarbij het duidelijk werd dat het twee losse bedrijven zijn die overkoepeld worden door dezelfde waarden.
Marketing
Zodra de merkidentiteit en de huisstijl staan kunnen we aan de slag om onze boodschap, dienst en product (voorzien van de juiste context) te delen met de rest van de wereld. Wij vinden dat de functie daarin leidend is gevolgd door de best bijpassende vorm.
Huisstijl
Een tweelingmerk met een eigen karakter.
De merknaam Black & Blue was natuurlijk (voor de splitsing van de bedrijven) opgebouwd uit twee kleuren; zwart en blauw. ‘Black’ refereert naar zwarte kolen en ‘Blue’ naar het blauw van denim. De kleur blauw hebben we vanzelfsprekend weggelaten uit de huisstijl van Black & Blue Events, omdat het kolenzwart hier een logischere keuze is.
Logo
Black & Blue blijft één merknaam maar overkoepelt twee individuele bedrijven, met ieder een eigen focus; denim en barbecue.
Onder de merknaam Black & Blue vallen dus twee submerken; Black & Blue Events en Black & Blue Shop. Daarmee verandert de merkstructuur ook van monolitisch naar semi-monolitisch. Hierboven het nieuwe beeldmerk van Black & Blue Events.
Typografie
Officieel is er in het merk Black & Blue keuze uit maar liefst 4 verschillende lettertypes.
Bovenstaande zijn de twee meest prominenten voor Black & Blue Events. Beide zijn stevige lettertypes. De een klassiek en traditioneel. De ander modern en strak. beide met een eigen functie.
Basis
kleuren
Kleureschema
De kleurscheiding die we aan hebben gebracht sinds de onderverdeling tussen ‘shop’ en ‘events’ zit eigenlijk al in de oorsprong van de naam Black & Blue.
De kleur black komt van de kolen uit de barbecuewereld. De kleur blue verwijst naar de denim. Niet vreemd dat we daar dan ook in de twee nieuwe submerken een duidelijke scheiding in hebben gemaakt. Black & Blue Events heeft daarmee de basiskleur crème en 3 verschillende tinten ‘coal’ gekregen.
Website
Workshops
Onderdeel van de dienstverlening van Black & Blue Events is het organiseren en faciliteren van diverse workshops.
Deze workshops worden in groepsverband of op basis van open inschrijving aangeboden. Op de website wordt er een duidelijke scheiding tussen deze verschillende soorten workshops gemaakt.
Call-to-action
Naast cateringpakketten biedt Black & Blue de mogelijkheid tot catering op maat.
Om dit duidelijk kenbaar te maken op de website wordt er gewerkt met opvallende elementen die de aandacht trekken. Hiermee wordt het ondernemen van actie bevordert en wordt er voor meerdere hulpvragen een oplossing aangeboden.
Agenda
Black & Blue Events beschikt over een prachtige vuurplaats.
Deze vuurplaats dient niet alleen als locatie voor workshops maar biedt ook de mogelijkheid om eigen evenementen te organiseren. Deze evenementen hebben een eigen agendafunctie op de website. Ieder van de evenementen heeft een eigen pagina waarop alle informatie duidelijk wordt weergeven.
Mobiel
Een online presentatie reikt tegenwoordig veel verder dan een desktop monitor.
Daarom is de website van Black & Blue Events schaalbaar gemaakt, zodat hij ook goed functioneert op een tablet en smartphone.
Flexibel in Coronatijd
In verband met de coronacris is Sjors genoodzaakt om op een andere manier aan inkomsten te komen.
Hij wil op vrijdagen de barbecues aan het werk zetten en zelfbereide spareribs aanbieden. Budget voor een webshop is er momenteel niet. Hij is gebaat bij een snelle oplossing, tegen lage kosten.
Online spareribs bestellen
Een webshop is op korte termijn niet realistisch. Hij is gebaat bij een snelle oplossing. En daar hebben wij wel een plan voor.
Fotografie
Bekijk ook deze projecten
Bekijk ook deze projecten