Merkidentiteit
Zoveel mensen, zoveel smaken.
Amerika heeft een van de rijkste barbecueculturen ter wereld. Vrijwel iedere Amerikaanse staat die we in de afgelopen vijfentwintig jaar hebben bereisd kent haar eigen barbecuetradities, bereidingswijzen, recepten en ingrediënten.
Overal waar we kwamen hebben we ons laten inspireren door locals, restaurants en barbecue-professionals. Al deze ervaringen en kennis vormen de basis van onze eigen, unieke barbecue-producten. We ontwikkelden onze producten in eerste instantie voor deelname aan exclusieve wereldwijde barbecue-competities. Maar toen we in 2015 een internationale award wonnen en wereldkampioen BBQ werden, ontstond er langzaam vraag naar onze smaakmakers buiten het wedstrijd-circuit.
Merkidentiteit
Big Bob Gibson is een echte barbecue-legende in Alabama, waar hij in 1925 voor het eerst – met niet meer dan wat rookhout en met een snufje zout – de lekkerste gerechten wist te bereiden in een zelfgemaakte pit.
De witte dipsaus die hij bij zijn barbecuegerechten serveerde bestaat tot op de dag van vandaag uit een simpele combinatie van mayonaise, zwarte peper en azijn. Inmiddels is ‘Big Bob Gibson Bar-B-Q’ uitgegroeid tot een landelijk fenomeen en bedevaartsoord voor barbecueliefhebbers en sta je er midden op een weekdag in een lange wachtrij.
Deze en andere prachtige verhalen en weetjes gaan schuil achter de producten van Grate Goods. We kregen toegang tot de schatten die Rene en Wim de afgelopen jaren gevonden hebben en een uniek inkijkje in het privé archief van Rene. Waarom worden deze verhalen niet verteld? was het eerste dat bij ons opkwam. Deze ervaringen werden vanzelfsprekend het vertrekpunt voor het merk.
Woordmerk
In een merk met zoveel verschillende stijlen, smaken en verhalen dwars door elkaar moet elk verhaal en elk product zijn eigen unieke stijl krijgen. Daarom is een neutrale en rustige maar solide basis belangrijk.
In zwart-wit (of eigenlijk crème dat ooit wit was) ontwierpen we de basis elementen als drager voor de gehele huisstijl. Zo schijnen de individuele kleuren van de verschillende stijlen nog meer.
Staten
In North Carolina zijn de sauzen veel zuurder.
Als extra grafisch element hebben we de staten van Amerika gemaakt in een gevlekt patroon. Het patroon is herkenbaar van bevolkingsdichtheid schema’s en geeft in het geval van Grate Goods de vele verschillende smaken en of smaakgroepen van een staat aan. Zoals gezegd; Zoveel mensen, zoveel smaken.
Typografie
Typografie als rode draad.
Voor een merk met zoveel verschillende producten is het een uitdaging om het toch als herkenbaar geheel te laten voelen. Typografie kan daarbij de schakel zijn die alles verbindt zonder de originaliteit van de producten te verliezen.
Product logo's
Één Amerikaanse identiteit met vele gezichten.
Wij zijn font-nerds. We zoeken dan ook vaak naar fonts die op zichzelf al herkenbaar zijn voor het merk. Zelfs zonder logo zou het op zichzelf herkenbaar moeten zijn. Zo heeft elke smaak zijn eigen unieke woordmerk dat is opgebouwd met dit lettertype en een eigen bijpassende kleur.
Etiket
Een zoektocht naar balans.
Met een paar simpele elementen en de juiste balans creëerden we een etiket dat de aandacht vraagt maar toch prettig te lezen is. Elk element laat zien dat ze bij Grate Goods weten waar ze het over hebben en samen geven ze en krachtig signaal dat dit geen huis tuin en keuken producten zijn.
Kleurschema
Secundaire kleuren
Kansas City Red
Hexadecimaal | #E3E3E3 |
RGB | 227, 227, 227 |
CMYK | 00, 00, 00, 11 |
Carolina Mustard
Hexadecimaal | #3B3B3B |
RGB | 59, 59, 59 |
CMYK | 00, 00, 00, 77 |
Gilroy Carlic
Hexadecimaal | #3B3B3B |
RGB | 59, 59, 59 |
CMYK | 00, 00, 00, 77 |
Memphis Smokey
Hexadecimaal | #3B3B3B |
RGB | 59, 59, 59 |
CMYK | 00, 00, 00, 77 |
Illustraties
Op maat gemaakt werk van eigen hand.
Om de producten van context te voorzien hebben we tekeningen gemaakt van ingrediënten. De geschetste stijl voegt daarbij toe aan het homemade gevoel van het barbecueën. Voor de bereidingstips hebben we gestileerde iconen gebruikt, om ze zo leesbaar mogelijk te maken en het in één ogenblik duidelijk is waar het om gaat.
Iconografie
Smaak aanduiding
Om de producten van context te voorzien hebben we tekeningen gemaakt van ingrediënten. De geschetste stijl voegt daarbij toe aan het homemade gevoel van het barbecueën. Voor de bereidingstips hebben we gestileerde iconen gebruikt, om ze zo leesbaar mogelijk te maken en het in één ogenblik duidelijk is waar het om gaat.
Recepten
Dichtbij je roots en leider in het vak.
Grate Goods begon als liefde voor koken op een gril. Elke keer maar weer recepten uitproberen en perfectioneren. Dit moet je uiteraard delen met je mede barbecue fans. Samen met Grate Goods ontwikkelden we receptenkaarten waarin recepten van over de hele barbecue wereld uitgelicht worden.
Website
De plek waar alles samen komt.
Al deze ervaringen, verhalen, adviezen, producten en recepten komen samen op één plek op het internet. Een website is jouw online adres, een digitaal centraal punt waarin alle informatie gecommuniceerd wordt vanuit je eigen taal, je eigen look, onder jouw regie.
Een merk met een grote hoeveelheid informatie valt of staat bij een goede indeling. We ontwikkelden een website waarin elk recept, product of verhaal naar elkaar refereert. Hierdoor kan de gebruiker snel doorklikken en gemakkelijk alle puzzelstukjes van het geheel ontdekken.