Eén familie, twee familiebedrijven

Fotografie / Huistijl / Merkidentiteit / Websdesign

Hofmans Events

Branding

Hofmans houdt al 35 jaar de familienaam hoog op het vlak van maaltijdbezorging.

Maar wat als je ook de zakelijke markt wil bedienen met evenementencatering? Dan heb je een huisstijl nodig die op zichzelf staat, maar die tegelijkertijd het vakmanschap en de persoonlijke

benadering van familiebedrijf Hofmans in zich verenigt. Dit vormde het uitgangspunt voor het ontwikkelen van een originele huisstijl voor Hofmans Events.

Proces

Merkidentiteit

Ieder individu heeft een eigen identiteit. Ook elke groep (en dus ook elk bedrijf) heeft een identiteit. De identiteit van een bedrijf noemen we ook wel een merkidentiteit. In de merkidentiteit stellen we vast wie we zijn, waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en hoe we ons gedragen. Zie het als de spelregels van het merk die gaande weg zullen zorgen voor eenduidige communicatie.

Huisstijl

Gebaseerd op de merkidentiteit ontwerpen we een huisstijl. Een huisstijl laat zonder woorden zien wie we zijn en waar we voor staan, het is de visuele herkenning van je merk. Herkenbaarheid is daarin van groot belang. Daarom leggen we alle visuele afspraken vast in een huisstijlhandboek.

Marketing

Zodra de merkidentiteit en de huisstijl staan kunnen we aan de slag om onze boodschap, dienst en product (voorzien van de juiste context) te delen met de rest van de wereld. Wij vinden dat de functie daarin leidend is gevolgd door de best bijpassende vorm.

Huisstijl

Wanneer je zoals Hofmans Events uiteenlopende evenementen organiseert, die telkens een eigen thema en stijl hebben, dan is het van belang dat je tussen al die verschillende sferen een herkenbare, maar ingetogen huisstijl hebt.

Je wil herkenbaar zijn, maar het evenement zélf verdient de aandacht. Naast de huisstijl is het vooral belangrijk dat de toepassing van de huisstijl  – voldoende herhaling van de stijl en een vast stramien – voor herkenbaarheid zorgt.

Logo

De familienaam Hofmans is een vertrouwde naam in de regio.

Om deze reden is ervoor gekozen om deze naam het belangrijkste visuele aspect te maken van het nieuwe logo. Niet een beeldmerk maar juist een woordmerk is hier de beste keuze.

Typografie

Als je een woordmerk in je huisstijl opneemt, dan is typografie zonder meer een belangrijk visueel element.

De basistypografie, die voor het woordmerk is benut, is een strakke letter met voldoende body.

Shapes

In uitvergrote vorm worden delen van deze basistypografie als grafisch element gebruikt.

Evenals de vorm van het beeldmerk. Dit komt bijvoorbeeld terug op de homepage van de website.

Basis
kleuren

Kleureschema

De basiskleuren van Hofmans Events zijn ingetogen zwart, grijs en wit, met een warme ondertoon.

Gecombineerd doet de selectie denken aan (verkoold) hout. Deze basiskleuren combineren mooi met puur zwart en wit. Het ingetogen kleurenschema benadrukt tevens de levendige kleuren van het eten in de fotografie.

Website

Functioneel ontwerp

In het functioneel ontwerp van de website is er rekening gehouden met het beste navigatiepad voor de bezoeker.

Het snel en overzichtelijk aanbieden van belangrijke informatie staat hierbij voorop. Op basis van wireframes en prototyping is er vooraf een duidelijk beeld van de navigatie geschetst.

Verschillende doelgroepen

Hofmans Events bedient zowel de particuliere als zakelijke markt. Voor ieder van deze markten zijn er specifieke diensten die worden aangeboden.

Om een duidelijke scheiding te maken tussen deze diensten is er een tweedeling in de navigatiestructuur aangehouden.

Overzicht

Vanwege het ruime aanbod van diensten is er gekozen om overzichtspagina’s toe te passen, die de individuele diensten overzichtelijk uitlichten.

Call-to-action

Hofmans Events houdt van een persoonlijke, laagdrempelige klantbenadering.

Ook op de website laten we dit terugkomen. Dit herken je bijvoorbeeld in de duidelijke call-to-action blokken, die we allemaal gepersonaliseerd hebben.

Sfeerimpressie

Bij Hofmans Events worden er belevingen gecreëerd.

Om deze beleving te kunnen delen met een bezoeker op de website wordt er veel gebruik gemaakt van beeldmateriaal. Zo kan ook de bezoeker zich even onderdompelen in de sfeer van een evenement.

Mobiel

Een online presentatie reikt tegenwoordig veel verder dan een desktop monitor.

Daarom is de website van Hofmans Events schaalbaar gemaakt, zodat deze ook goed functioneert op een tablet en smartphone.

Fotografie

Hofmans Events is actief in alle uithoeken van het land en werkt ook met regelmaat over de grens.

Daarom is het niet mogelijk om dezelfde fotograaf voor elke gelegenheid in te zetten. Om ervoor te zorgen dat de fotografie van Hofmans Events telkens dezelfde uitstraling heeft zijn er richtlijnen opgesteld, waar iedere fotograaf houvast in kan vinden. Aansluitend hierop zijn er kleurcorrectie-sets in Adobe Lightroom ontwikkeld, om zeker te zijn van consistentie in de beeldbewerking.

Print

De huisstijl toegepast in verschillende print-middelen.

De huisstijl groeit met het merk mee. Elke nieuwe toepassing kan net weer om een kleine nieuwe toepassing vragen.