Benader je merk als een levend wezen

Waar denk jij aan bij een merk? Is dat vooral het logo of juist de slogan? Om ons heen zien we dat mensen merken vaak behandelen als abstracte concepten en vanuit oude bedrijfsmodellen. Ze letten vooral op logo’s, slogans en kleurschema’s. Natuurlijk moet je goed nadenken over je huisstijl. Maar hoe toets je of die huisstijl wel of niet bijdraagt aan je visie?

Een duidelijke merkidentiteit helpt je daarbij. Hierin beschrijven we waar een merk voor staat en ‘wie’ het merk is. Ja, dat lees je goed. Vanaf de start van ons bureau benaderen we merken alsof het levende wezens zijn. Dit perspectief helpt ons om dieper na te denken over de identiteit, persoonlijkheid en relaties die een merk heeft met zijn klanten. Wij geloven dat deze benadering leidt tot een rijkere en meer betekenisvolle merkervaring.

De ziel van je merk

Mensen hebben unieke persoonlijkheden. Ook merken kunnen een specifieke en eigen persoonlijkheid aannemen. Hierin zie je de waarden, de toon en het gedrag terug van een merk. Zie je een merk als een levend wezen? Dan is het gemakkelijker om na te denken over hoe dit ‘wezen’ zich gedraagt in verschillende situaties.

Stel je voor dat je merk een persoon is. Hoe praat deze persoon dan? Is de toon formeel en serieus of juist informeel en speels? Het beantwoorden van deze vraag helpt je bij het consistent houden van je communicatiestijl via je verschillende kanalen.

Merken bestaan, net als mensen, niet in isolatie. Ze gaan relaties aan met hun klanten, werknemers en partners. Door een merk als een levend wezen te zien, begrijp je beter hoe het merk zich moet gedragen om sterke en duurzame relaties op te bouwen.

Denk aan het merk als een vriend. Hoe behandelt deze vriend jou? Is de persoon attent en ondersteunend? Door dit soort vragen te stellen, kun je vanuit je merk betere service bieden aan je klanten. En bovendien de loyaliteit van je doelgroep vergroten.

Ons merkpersonage Robin maakt een kampvuur bij de blokhut van zijn oom.

De organische groei van een merk

Mensen veranderen en groeien met de tijd. Het is belangrijk dat merken dat ook doen. Door een merk te zien als een levend wezen, kun je accepteren dat verandering natuurlijk en noodzakelijk is. Het is onderdeel van het bestaan.

Stel je voor dat je merk door verschillende levensfasen gaat, zoals die van een kind, tiener en volwassene. Hoe verandert de merkboodschap, het productaanbod en de marketingstrategie in elke fase? Deze benadering helpt je bij het anticiperen op en aanpassen aan marktveranderingen.

Authenticiteit en integriteit

Hoewel een merk meebeweegt met de tijd, blijft de ‘ziel’ van het merk bestaan. Net zoals een persoon respect en vertrouwen verdient door authentiek en integer te zijn, geldt voor merken dat zij trouw blijven aan hun kernwaarden en beloftes. Een merk moet een ‘ziel’ hebben die consistent en oprecht is.

Als je merk een persoon zou zijn, welke waarden staan dan centraal in het leven van die persoon? Beschrijf deze waarden op een duidelijke manier, zodat je doelgroep jouw merk ziet als authentiek en betrouwbaar.

Emotionele verbinding

Het vermogen om emotionele verbindingen te vormen, is een van de krachtigste aspecten van een merk als een levend wezen. Net zoals mensen die empathie tonen vaak geliefd en gewaardeerd worden, kunnen merken die hun doelgroep emotioneel raken een diepere band creëren.

Stel je voor dat je merk kan luisteren en reageren op de gevoelens en behoeften van klanten. Hoe zou het merk reageren op blijdschap, verdriet, frustratie of vreugde? Speel in op de emoties van je doelgroep. Zo maak je met jouw merk een betekenisvolle en langdurige impact.

Het benaderen van merken als levende wezens is een unieke en krachtige manier om na te denken over merkidentiteit en klantrelaties. Het zien van een merk als entiteit met een eigen persoonlijkheid, emoties en groei, maakt het mogelijk om strategieën te ontwikkelen die bijdragen aan jouw doelen. En die zorgen voor een diepere en meer authentieke merkervaring.

Dat dit een complex proces kan zijn, weten we als geen ander. Want het is lastig om jezelf een kritische spiegel voor te houden. Wij hebben hier ons specialisme van gemaakt en begeleiden je stap voor stap in dit proces. Of het nu gaat om een nieuwe merkidentiteit of een doorontwikkeling van je huidige merk. Samen maken we van jouw merk een levend en ademend wezen dat resoneert met je doelgroep.

Samen jouw merk tot leven wekken? Neem gerust contact met ons op.