Huisstijl ontwerpen
Een huisstijl is de vertaling van de merkidentiteit naar een gestandaardiseerde visuele vormgeving. Het is als een jas die speciaal voor jou (en de mensen met wie je werkt) gemaakt is en perfect bij je past. Een visuele representatie van je merkidentiteit. Als je merk helder is, wijst de visuele uiting daarvan zich bijna vanzelf. Om dit helder te krijgen ondernemen we een paar stappen.
Concept
Nadat alle criteria en voorwaarden van het merk bekend zijn bedenken we een concept. Een goede huisstijl valt of staat namelijk met een goed concept. Dit is een proces van; ideeën loslaten, -prototypes maken, en zien wat werkt. Want daar gaat het tenslotte om. Mooie dingen maken kunnen we als ontwerpers allemaal, maar daar komt de boodschap niet beter van aan. Wanneer alles bij elkaar komt tot een goed geheel, gaan we
verder ontwerpen.
Logo ontwerp
Als een logo niet opvalt of niet bij je blijft dan zul je vanzelfsprekend sneller vergeten worden. Klanten moeten zich willen associëren met het bedrijf, een logo is daarbij een belangrijke factor. Het liefst wil je een logo dat fans op een shirt zou dragen. Of in ieder geval iedereen die voor het merk werkt met trots kan dragen. Een logo kan op zichzelf staan of steeds als grafisch element gebruikt worden door de huisstijl heen. Daarbij is het belangrijk dat het logo zich aan verschillende formaten en afmetingen kan aanpassen.
Typografie
Met Times New Roman 1. – hoe succesvol het ook is – kun je tegenwoordig niet meer aankomen. Welk(e) lettertype(s) dan wel is dus de vraag. Letters hebben karakter, en die moet aansluiten bij het karakter van het merk. Typografie moet je aandacht trekken, maar het moet ook aanzetten om verder te lezen. Daarom is leesbaarheid net zo belangrijk als vorm. Wat vaak neer komt op een zoektocht naar dat ene perfecte lettertype, dat zo goed combineert met dat andere lettertype. Soms is het beter als we het zelf doen en maken we een custom type. Maar wie weet kan jouw merk juist Times New Roman nieuw leven inblazen.
Kleurschema
Kleur is allesbepalend, bedenk maar eens wat er met je woonkamer gebeurt wanneer de muur een andere kleur heeft. Een warme kleur geeft een heel ander gevoel dan een koele kleur. Naast de emotie die kleuren opwekken zorgen ze ook voor een goede dosis herkenbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan IKEA of Starbucks. Ze zijn onlosmakelijk van het geel/blauw en het groen/wit. Net zoals Velocity een eigen kleur heeft die heel erg Velocity is bijvoorbeeld. Wil je er echt uit knallen omdat je barst van de energie of wil je juist meer ‘down to earth’ overkomen?
Meer weten over ons?
We maken graag een keer kennis om te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.
hello@asyouwere.nl
+31 (0)24 20 22 852