Huisstijl ontwerpen

Een huisstijl is de vertaling van de merkidentiteit naar een gestandaardiseerde visuele vormgeving.

Een huisstijl ontwerpen omvat uiteraard meer dan alleen een logo. Het bestaat uit meerdere onderdelen die op elkaar worden afgestemd. Het ontwerpen van een huisstijl omvat onder andere:

Een nieuwe huisstijl begint bij ons niet altijd op de computer.
Een nieuwe huisstijl begint bij ons niet altijd op de computer.

Proces

Zo gaan wij te werk

Concept

Voordat wij aan de slag gaan met ontwerpen denken we eerst goed na over een concept. Een concept is een kapstok of thema dat alle andere elementen samenbrengt. Het zorgt ervoor dat je ontwerpt vanuit eenzelfde gedachte in plaats van losse elementen. Zo komen tot een mooier en samenhangender geheel. Uiteraard baseren we dit concept op basis van merkidentiteit.

Logo ontwerp

Het logo van een bedrijf is vaak het eerste dat je ziet van een merk. Een logo kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk. In sommige gevallen misschien zelfs combinatie daarvan. Een goed logo is een visuele samenvatting van het merk. Ook bij een logo is functionaliteit belangrijk. Een langgerekt logo werkt bijvoorbeeld niet als vierkante profielfoto op social media. Daarom is het belangrijk dat het logo optimaal gebruikt kan worden in alle uitingen.

Typografie

De keuze in typografische stijl bepaalt voor een groot deel de beeldvorming over een merk. We gaan op zoek naar typografie die past het merk. Dat is niet zo simpel als het kiezen van een lettertype. De typografie moet in balans zijn met andere visuele elementen. Daarnaast moeten verschillende lettertypes onderling ook kloppen. Typografie kan verschillende functies hebben. Visuele aantrekkelijkheid of leesbaarheid. Daarom is een typografische hiërarchie essentieel. We kunnen werken met bestaande lettertypen, maar ook een custom lettertype behoort tot de mogelijkheden.

Kleurstelling

Een derde belangrijk element is kleurstelling. Een kleur is doorgaans een bepalende factor in herkenbaarheid. Denk eens aan Ikea of Starbucks. Weet jij welke kleuren erbij horen? Bij het samenstellen van een kleurenpalet kijken we niet enkel naar wat er goed uitziet. Ook kleurenpsychologie speelt een belangrijke rol. Bepaalde kleuren leveren bepaalde associaties op. Daarmee kunnen kleuren sturend zijn in de uitstraling van een merk.

Huisstijlhandboek

Natuurlijk kan een huisstijl meer elementen bevatten. Denk aan een custom icon pack, duidelijke stijl van fotografie. Voor Restaurant De Nieuwe Winkel ontwierpen we bijvoorbeeld een serie bladen. Alles wat we voor de huisstijl ontwerpen, leggen we vast in een huisstijlhandboek. Daar staat niet alleen in hoe de huisstijl is opgebouwd, maar ook hoe je die optimaal toepast. Zo is het altijd en voor elke uiting duidelijk hoe het merk communiceert.