Marketingstrategie

Marketingstrategie is het begin van al je communicatie. Marketing zonder strategie is als met schieten met hagel: hopen dat je raakt, terwijl het meeste langs zijn doel schiet.

Een marketingstrategie zorgt ervoor dat je gericht aan de slag kunt gaan met het ontwikkelen van middelen en communicatie uitingen. In een marketingstrategie leggen we vast welke doelgroep(en) we bedienen en welke doelstellingen we hier aan koppelen. Wil je bijvoorbeeld meer omzet of simpelweg een breder publiek aanspreken?

Vervolgens bepalen we hoe we die doelgroepen en doelstellingen het best kunnen bereiken. Daarna kunnen we aan de slag met het ontwikkelen van marketingmiddelen en communicatie uitingen die daadwerkelijk impact hebben.

Monitoren en bijsturen.

Naast het opstellen van een marketingstrategie is het belangrijk om de resultaten te blijven monitoren. Heeft die social media campagne daadwerkelijk het bereik dat we vooraf voor ogen hadden? En waarom hebben we het doel wel of niet bereikt, en hoe kunnen we hier van leren? Dit is uiteraard niet enkel toepasbaar op een social media campagne maar op elke uiting, campagne, of elk middel. Zo houden we elkaar scherp en kunnen we anticiperen op veranderingen in de markt.

Nog geen marketingstrategie? Of wil je simpelweg een keer sparren over jouw marketingstrategie? Neem contact op met Kevin. Dan kijken we samen hoe we ook van jouw marketing een succes kunnen maken.

Strategieën

Twee veel voorkomende strategieën die houvast bieden, zijn de waardestrategieën van Treacy en Wiersema en de generieke concurrentiestrategie van Porter. Elk van beide strategieën kun je gebruiken om tot de waardepropositie voor je bedrijf te komen. We kijken graag met je mee om te kijken welke het beste aansluit bij jouw situatie.