Marketingstrategie is het begin van al je communicatie.

Marketing zonder strategie is als schieten met hagel: hopen dat je raakt, terwijl het meeste langs zijn doel schiet.

Stel je voor dat je voorheen altijd een fysieke catalogus van je aanbod stuurde, maar dit voldoet niet meer in onze huidige digitale wereld. Dan stellen we bijvoorbeeld als doel een digitaal alternatief te bedenken, dat effectiever aanzet tot aankopen.
Bij het bepalen van de strategie kom je erachter dat de doelgroep voornamelijk startende mensen zijn, die massaal inspiratie op het kanaal Pinterest zoeken. Wat zou er dan gebeuren als we klanten via Pinterest ideeën op laten doen? Er komt een concept uit met een simpele app die het makkelijk maakt om doormiddel van pins jouw droomhuis samen te stellen. Het resultaat; meer interactie met je merk, tevreden klanten, meer omzet en dat zonder dat het als een goedkope marketing stunt overkomt. Lees meer over dit voorbeeld.

Proces

Een marketingstrategie zorgt ervoor dat je gericht aan de slag kunt gaan met het ontwikkelen van middelen en communicatie uitingen. In een marketingstrategie leggen we vast welke doelgroep(en) we bedienen, via welke kanalen en welke doelstellingen we hier aan koppelen.

Wil je bijvoorbeeld direct meer omzet of simpelweg een breder publiek aanspreken voor de lange termijn? Misschien zit je doelgroep juist veel meer op Pinterest dan op Facebook. En wellicht moeten we ze naar een gespecialiseerde landingspagina sturen. Wij helpen je vanaf het stellen van een doel, het opstellen van de strategie, het bedenken van concepten die voldoen aan de criteria, en maken middelen die er voor zorgen dat de vooropgestelde doelen behaald worden.

Monitoren en bijsturen.

Naast het opstellen van een marketingstrategie is het belangrijk om de resultaten te blijven monitoren. Heeft die social media campagne daadwerkelijk het bereik dat we vooraf voor ogen hadden? En waarom hebben we het doel wel of niet bereikt, en hoe kunnen we hier van leren? Dit is uiteraard niet enkel toepasbaar op een social media campagne maar op elke uiting, campagne, of middel. Zo houden we elkaar scherp en kunnen we anticiperen op veranderingen in de markt.

Nog geen marketingstrategie? Of wil je simpelweg een keer sparren over jouw marketingstrategie? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen hoe we ook van jouw marketing een succes kunnen maken.

Marketing zonder marketing als strategie

Nijmegen heeft sinds zaterdag een horecamuseum midden in de stad. Het is een statement, van horecaondernemer Bilal Diyenli. ,,We missen de mensen.’’

Bekijk artikel