Merkidentiteit

Een betekenisvol merk begint bij de merkidentiteit. Het is het bestaansrecht van jouw organisatie en datgene waar je als merk voor staat. Alle beslissingen en uitingen worden hier bewust of onbewust aan gemeten. Een duidelijke merkidentiteit helpt je dan ook om doelgericht te communiceren met de ontvanger van jouw boodschap.

Een merk is een levend wezen. Waardevol. Kwetsbaar. Krachtig. Het gaat altijd mee met de tijd waarin we leven. Net een echt mens.

Het uitdragen van een sterk merk vraagt om visie, passie en heel veel bloed zweet en tranen. Maar misschien wel het allerbelangrijkste: het vraagt om discipline. Want die discipline is nodig om nooit af te stappen van je idealen, nooit af te stappen van je DNA en nooit af te stappen van je boodschap aan de markt. Alleen dan is het mogelijk een krachtig, helder en herkenbaar merk neer te zetten.

Branding
De hele geschiedenis van branding is terug te leiden naar deze prachtige dieren.

Proces

Zo gaan wij te werk

Identiteits-sessie

Als we die merkidentiteit in kaart gaan brengen, zoeken we het liefst zo dicht mogelijk bij de bron. In een identiteitssessie gaan we op zoek naar de kernwaarden en drijfveren van het merk. Waar staat jouw organisatie voor? Welke waarden vertegenwoordigt het merk? En welke toegevoegde waarde kan je daar vervolgens mee bieden voor jouw klant?

Identiteit is niet iets dat je simpelweg kiest, maar iets dat aanwezig is in de organisatie. De merkidentiteit is een optelsom van gedeelde waarden, gedragsnormen en cultuur, maar ook wat je doet als je bedrijf. Bij grote organisatie raden we dan ook aan om niet alleen de directie of het management deel te laten nemen aan deze sessies. Juist de mensen op de werkvloer vormen mede deze identiteit. En diegenen die namens de organisatie naar buiten treden, bepalen voor een groot deel het beeld dat klanten krijgen van het merk.

Merkdocument

De merkidentiteit leggen we vast in een merkdocument. Dit document bevat de essentie van jouw merk. Daarmee is het bijvoorbeeld ook de basis voor het ontwerpen van een huisstijl, het schrijven van teksten, of het bedenken van een campagne concept.

Een merkdocument kan in verschillende vormen en maten ontwikkeld worden. Afhankelijk van de merkidentiteit, behoeften en wensen ontwikkelen we een merkdocument dat past bij jouw organisatie.

Huisstijl

Jouw nieuwe huisstijl (ook wel visuele identiteit) is de visuele weergave van alles wat in het merkdocument staat. We beginnen hier dan ook pas aan als het merkdocument duidelijk is voor beide partijen. Meer informatie over het ontwerpen van een huisstijl.