Breng jouw merkidentiteit tot leven

Een duidelijke merkidentiteit is de kern voor een sterk merk. Elke organisatie bestaat uit mensen, producten en diensten.

Wat jouw organisatie doet, hoe deze dat doet en waarom is echter volstrekt uniek voor jou. Er is geen ander bedrijf dat het precies zo doet zoals jij. Wat dat precies is, is vaak moeilijk een vinger op te leggen. Zolang je dat niet duidelijk in beeld hebt wordt het moeilijk naar de buitenwereld communiceren waarom ze nou net jou moeten hebben.

Organisatie scherpstellen

Wij hebben de afgelopen jaren een werkwijze ontwikkeld om de identiteit van een organisatie scherp te stellen. Op die manier kunnen we ook het merk tot leven wekken.

Meer dan simpele trucjes zijn het hele specifieke en kritische vragen die we elkaar moeten stellen. Wij stellen de, soms moeilijke, vragen. De antwoorden op deze vragen kunnen alleen jij en jouw organisatie ons geven. We gaan samen kijken naar wat je kijk op de wereld is (visie) en wat jij daar aan gaat bijdragen (missie) uiteraard, maar ook welke archetypen er bij je passen, wat je jouw publiek belooft, hoe je die boodschap uitdraagt en waarom de oplossing die jij de markt biedt eigenlijk moet bestaan. Misschien kom je erachter dat wat jou van de rest onderscheidt de manier waarop je met klanten omgaan is, of wellicht doe je het op een uniek duurzame manier, wie weet is jouw sociale betrokkenheid de doorslaggevende factor. Met andere woorden, we gaan verder kijken dan “wij bieden de beste kwaliteit” en werkelijk definiëren wat jou herkenbaar maakt. Als het gelukt is dan komen jouw boodschap en hoe het publiek het ontvangt met elkaar overeen.

Onze werkwijze

Identiteitsessie

Als we de merkidentiteit in kaart gaan brengen, zoeken we het liefst zo dicht mogelijk bij de bron. In een identiteitssessie gaan we op zoek naar de kernwaarden en drijfveren van het merk. Waar staat jouw organisatie voor? Welke waarden vertegenwoordigt het merk? En welke toegevoegde waarde kan je daar vervolgens mee bieden voor jouw klant?

Identiteit is niet iets dat je simpelweg kiest, maar iets dat aanwezig is in de organisatie. De merkidentiteit is een optelsom van gedeelde waarden, gedragsnormen en cultuur, maar ook wat je doet als je bedrijf. Bij grote organisatie raden we dan ook aan om niet alleen de directie of het management deel te laten nemen aan deze sessies. Juist de mensen op de werkvloer vormen mede deze identiteit. En diegenen die namens de organisatie naar buiten treden, bepalen voor een groot deel het beeld dat klanten krijgen van het merk.

Re-branding

Mocht je een merk hebben dat niet goed in de markt ligt, niet goed aansluit bij jezelf of bij je doelgroep, we kunnen altijd kijken wat er anders kan. Het kan zijn dat er een goede basis ligt waarop verder gebouwd kan worden en soms moet er een hele nieuwe richting in geslagen worden. We deden dit bijvoorbeeld voor Velocity Fietskoeriers