Merkidentiteit

Merkidentiteit

Merkidentiteit als kern voor een sterk merk. Elke organisatie bestaat uit mensen, producten en diensten. Wat jouw organisatie doet, hoe deze dat doet en waarom is echter volstrekt uniek voor jou. Er is geen ander bedrijf dat het precies zo doet zoals jij. Wat dat precies is, is vaak moeilijk een vinger op te leggen. Zolang je dat niet duidelijk in beeld hebt wordt het moeilijk naar de buitenwereld communiceren waarom ze nou net jou moeten hebben.

Organisatie scherp stellen

Gelukkig zijn er hele handige manieren om de identiteit van een organisatie scherp te stellen. Meer dan simpele trucjes zijn het hele specifieke en kritische vragen die we elkaar moeten stellen. De antwoorden daarop kunnen alleen jij en jouw organisatie geven, we kunnen je wel helpen tot de juiste antwoorden te komen. De voorzet voor jouw doelpunt.

We gaan samen kijken naar wat je missie en visie is uiteraard, maar ook welke archetypen er bij je passen, wat je jouw publiek belooft en hoe je die boodschap uitdraagt en waarom de oplossing die jij de markt biedt eigenlijk moet bestaan. Misschien kom je erachter dat wat jou van de rest onderscheidt de manier waarop je met klanten omgaan is, of wellicht doe je het op een uniek duurzame manier, wie weet is jouw sociale betrokkenheid de doorslaggevende factor. Met andere woorden, we gaan verder kijken dan “wij bieden de beste kwaliteit” en werkelijk definiëren wat jou herkenbaar maakt. Als het gelukt is dan komen jouw boodschap en hoe het publiek het ontvangt met elkaar overeen.

1. Identiteitssessie

Als we de merkidentiteit in kaart gaan brengen, zoeken we het liefst zo dicht mogelijk bij de bron. In een identiteitssessie gaan we op zoek naar de kernwaarden en drijfveren van het merk. Waar staat jouw organisatie voor? Welke waarden vertegenwoordigt het merk? En welke toegevoegde waarde kan je daar vervolgens mee bieden voor jouw klant?

Identiteit is niet iets dat je simpelweg kiest, maar iets dat aanwezig is in de organisatie. De merkidentiteit is een optelsom van gedeelde waarden, gedragsnormen en cultuur, maar ook wat je doet als je bedrijf. Bij grote organisatie raden we dan ook aan om niet alleen de directie of het management deel te laten nemen aan deze sessies. Juist de mensen op de werkvloer vormen mede deze identiteit. En diegenen die namens de organisatie naar buiten treden, bepalen voor een groot deel het beeld dat klanten krijgen van het merk.

2. Merkidentiteit

Uiteindelijk verpakken we alles in een mooi document genaamd ‘merkidentiteit’, ook wel merkdocument genaamd. Hier staat alles wat jou herkenbaar maakt zwart op wit, netjes in een overzicht. Als stok achter de deur. Zodat niemand jouw merk kan verwarren met een andere.

Dit document bevat de essentie van jouw merk. Daarmee is het bijvoorbeeld ook de basis voor het ontwerpen van een huisstijl, het schrijven van teksten, of het bedenken van een campagne concept

Een merkdocument kan in verschillende vormen en maten ontwikkeld worden. Afhankelijk van de merkidentiteit, behoeften en wensen ontwikkelen we een merkdocument dat past bij jouw organisatie.

3. Re-branding

Mocht je een merk hebben dat niet goed in de markt ligt, niet goed aansluit bij jezelf of bij je doelgroep, we kunnen altijd kijken wat er anders kan. Het kan zijn dat er een goede basis ligt waarop verder gebouwd kan worden en soms moet er een hele nieuwe richting in geslagen worden. We deden dit bijvoorbeeld voor Velocity Fietskoeriers