Communiceren over je maatschappelijke doel

Strijden voor gelijkheid, klimaatproblemen aanpakken en biodiversiteit vergroten. Steeds meer organisaties committeren zich aan een maatschappelijk doel. Een purpose. Omdat ze de wereld een betere plek willen maken, maar ook omdat we dat als samenleving van organisaties verwachten. Zo’n 81% van de mensen vindt dat organisaties de leiding moeten nemen in het aanjagen van maatschappelijke verandering (Edelman Trust Barometer, 2022). Tegelijkertijd zijn mensen sceptisch over hoe organisaties over hun purpose communiceren. Hoe ga je als organisatie of ondernemer om met dit dilemma?

Belang van purpose communicatie

Aan de ene kant verwachten mensen dus dat jouw organisatie een purpose heeft. Maar communiceer je daarover, dan loop je het risico onder vuur te komen. Meningen over maatschappelijke kwesties zijn namelijk erg verdeeld. Bijvoorbeeld als het gaat over thema’s als gelijke kansen, milieuvervuiling en dierenrechten. Je bent online vast meer dan eens een discussie over dit soort onderwerpen tegengekomen. Of misschien raakte je er zelfs weleens in verzeild. Als organisatie wil je voorzichtig omgaan met verschillende meningen, die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Toch is het belangrijk om te communiceren over je purpose. Want hoe pak je anders die rol als aanjager van positieve verandering? Daarnaast zijn er andere belangrijke redenen om te communiceren over je maatschappelijke betrokkenheid. 82% van de medewerkers zegt dat het belangrijk is om als organisatie een purpose te hebben (McKinsey & Partners, 2019). Ook willen steeds meer mensen hun talent inzetten voor een maatschappelijk doel. Zo wil zo’n 75% van de jongeren met hun werk een positieve bijdrage leveren aan de samenleving (Becoming Alliance, 2023). In hun zoektocht naar een baan, kijken zij dus zeker naar de purpose van een organisatie.

Kilay Brands - Tekstschrijver Nijmegen
Kilay Brands - Tekstschrijver Nijmegen

Consistentie en merkidentiteit

Het is essentieel dat je purpose oprecht is, past bij de merkidentiteit van je organisatie en aansluit bij je waarden. Bovendien is het belangrijk dat je authentiek bent en je acties daadwerkelijk overeenkomen met dat wat je uitdraagt. Mensen hebben het snel genoeg door als organisaties een ‘kunstje’ uitvoeren. Of als je maatschappelijke doel eigenlijk niet past bij je identiteit.
Als je communiceert over je purpose, is consistentie één van de belangrijkste aandachtspunten. Hoe consistenter je communiceert over maatschappelijke thema’s op sociale media, hoe hoger de betrokkenheid van je publiek (Centrum Strategische Communicatie, 2022). En is het thema dat je bespreekt onderdeel van een groter verhaal, dan zorgt dat vaak ook voor een hogere waardering en betrokkenheid. Het vastleggen van je identiteit in een merkdocument helpt je bij consistente communicatie. Dit document bevat de essentie van je merk. Het vormt de basis van al je teksten, campagnes en ontwerpen.

Aanjagers van positieve verandering

De Vegetarische Slager is wat mij betreft een mooi voorbeeld van een organisatie die op een consistente manier communiceert over maatschappelijke doelen. De organisatie wil dieren uit de voedselketen halen en een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Ga je naar devegetarischeslager.nl, dan lees je dit direct bovenaan op de website. En via sociale-mediakanalen deelt De Vegetarische Slager regelmatig nieuwsberichten over het aanpakken van onze huidige voedselsystemen in het kader van klimaat en dierenwelzijn. Daarnaast stimuleert de organisatie mensen om duurzamere en diervriendelijke keuzes te maken. Onder meer door in cijfers te laten zien wat je wekelijkse of jaarlijkse impact is, als je vlees vervangt door vegetarische producten. Kortom: de purpose zie je overal duidelijk terug. Ook organisaties als ASN Bank, Oatly en Tony’s Chocolonely laten hun purpose consistent terugkomen in hun communicatie. Naast het delen van je purpose op je website of via sociale-mediakanalen, kun je hier op allerlei andere manieren aandacht aan besteden. Denk bijvoorbeeld aan informatieve artikelen die je doelgroep uitleg geven over het maatschappelijk thema, waaraan jij je committeert. Of aan het delen van inspirerende interviews met mensen die een rol hebben binnen dit thema. Ook kun je jouw purpose een centrale plek geven in je rapporten of jaarverslag.

Bovenstaande tekst is een gastblog van Kilay Brands. Wil je sparren over jouw rol als aanjager van positieve verandering voor de toekomst? Daar staat ze altijd voor open.