Marketing; Het ondergeschoven kindje
Kledingwinkels trekken alles uit de kast om klaar te stomen, kerstpakketten worden volgestopt met (unieke) producten, restaurants presenteren de nieuwe seizoensgebonden menukaart en fietskoeriers moeten wat extra tandjes bijzetten. Kerstbrieven, kerstkaarten, kerstgeschenken, kerstborrels, kerst-etcetera.
Want we moeten onze naasten toch laten weten dat we er nog zijn. En dat we aan ze denken. In de hoop dat ze ook aan ons denken bij het doen van al hun kerstaankopen.
En om dat voor elkaar te krijgen moet jouw kerstboodschap net iets beter blijven hangen dan die van je concurrent.
Opvallen
Elk jaar proberen we daarom allemaal weer iets nieuws te bedenken. Iets ludieks. Iets bijzonders. Alles om op te vallen tussen al dat feest-geweld. En waar elke ondernemer deze marketing belangrijk zégt te vinden krijgt het vaak weinig prioriteit in de uitvoering.
Niet onbegrijpelijk; Je bent namelijk druk met je dagelijkse goed, er gebeuren nieuwe en spannende dingen, en er ligt brood op de plank. Je mag niet klagen.
Het resultaat; veel halfbakken en weinig originele boodschappen rond de feestdagen omdat we het te weinig of te laat tijd hebben gegeven.
Loodgieter
Dagelijks helpen wij onze klanten met hun marketing. Het omzetten van kleine ideetjes in tastbare en communiceerbare boodschappen.
Wij voelen ons verantwoordelijk voor de deadlines. Proberen dit zo strak mogelijk te organiseren en zitten onze klanten soms achter de broek aan. Dat zijn onze dagelijkse werkzaamheden. Precies de dagelijkse werkzaamheden die bij ons voorrang krijgen op, je raad het al, onze eigen marketing.
Lekt het bij de loodgieter thuis dan echt altijd?
In januari, net na oud en nieuw, waren we vol goede voornemens enthousiast begonnen met het activeren van onze eigen socials, het bijwerken van onze website, updaten van onze marketingstrategie, nieuwsbrieven, blogs, enzovoorts…
En toen was het ineens oktober.
Oplossing
We besloten om iets heel engs te doen. Vanaf nu hebben we elke maandag onze agenda’s een uur lang leeg gemaakt. Om vervolgens deze tijd volledig te wijden aan onze eigen marketing. Precies zoals we altijd adviseren aan onze eigen klanten.
Geen haast, geen last-minute en geen stres meer.
Doordat we niet meer hoeven te haasten zijn de ideeën leuker, de plannen gestroomlijnder en de resultaten dus beter.
Tijdens de twee uur die we ons toewijden bleek dat we vaak al in een uur klaar waren.
Fingers crossed dat we dit vast houden.
Doe je met ons mee?