Zo eenvoudig kan het zijn.
‘Zo eenvoudig kan het zijn’, aldus Zeeman. Door te besparen op overbodige kosten, kan de winkelketen producten voor een prikkie aanbieden. Zeeman wil graag bewijzen dat goedkoop niet het equivalent hoeft te zijn aan lage kwaliteit of een gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met de lancering van twee paar sneakers wil Zeeman laten zien waarom sommige sneakers zo duur zijn.
Basic-Z & Hybrid-Z
Beide Zeeman sneakers zijn van goede kwaliteit, zo is de belofte. Het eerste model is de ‘Hybrid Z’ en is verkrijgbaar voor €200,00. De ‘Basic-Z’ kost echter slechts €12,99. Een enorm prijsverschil. Het verschil zit ‘m in marketingkosten, oplage en levering. De Hybrid Z heeft een opvallend ontwerp en is slechts in kleine oplage geproduceerd, waardoor de kosten logischerwijs hoger zijn. Bovendien is er een flinke marketingcampagne uit de kast getrokken en worden de schoenen geleverd in een luxe verpakking met bijpassende Zeeman sokken. De Basic Z is daarentegen een simpele sneaker, in grote oplage geproduceerd en vervoerd per trage zeevracht. Een dure marketingcampagne? Overbodig. Je koopt de schoen, gewoon zonder verpakking, bij de lokale Zeeman.
De Hybrid Z is enkel verkrijgbaar via een loting en kortstondig in twee Pop-Up stores. Zeeman laat hiermee zien hoe veel duurdere merken te werk gaan. Schaarste creëert simpelweg aankoopdrang. Mensen willen immers graag iets exclusiefs, met bijbehorende aankoopbeleving (in dit geval een luxe verpakking en bijpassende sokken) en zijn bereid daarvoor te betalen. Met de Basic Z laat het merk anderzijds zien hoe het óók kan, én waar Zeeman voor staat: gewoon, eenvoudige producten van prima kwaliteit. Zonder opsmuk en zonder dure marketing. Zo bevestigt het merk met een sterke campagne haar eigen filosofie en merkbelofte.
Zeeman anno 2021
Een goede merkbelofte gaat jaren mee en ook dat bewijst Zeeman. Want onder het motto ‘Zo eenvoudig kan het zijn’ vallen niet alleen meer de goedkope sokken of onderbroeken waarvoor je vroeger naar ze Zeeman ging. Maar als je dat motto los laat op fashionable streetwear krijg je een verrassende uitkomst die ook door jongeren omarmt is. De afgelopen jaren is er een heuse fanbase gegroeid rondom het van nature textielbedrijf. Inclusief een eigen instagram account.