Vriendenprijsje
Of je nu timmerman, advocaat of winkelier bent, als je voor jezelf begint geef je honderdentien procent. Gedreven, door passie voor het vak, sta je na het vallen telkens weer op.
Ondernemen is risico nemen. Het is aanpoten met waar je goed in bent. En om te groeien moet je investeren, ook al moet je daarvoor soms diep in de buidel tasten. Een weloverwogen keuze, zonder garantie er iets voor terug te krijgen. We zien het overal om ons heen gebeuren en hebben dit zelf ook meegemaakt. Vooral toen we net begonnen met ondernemen. En juist in het begin heb je alle steun, en soms hulp, nodig. Maar dan komt ineens de vraag voorbij:
– Hey, zou je voor mij die dienst niet kunnen doen voor een vriendenprijsje?
– Hey maat, ik heb wat advies nodig, jij maakt wel een mooi prijsje toch?
– Tante, kan ik niet wat korting krijgen ofzo? We zijn familie toch!
Het welbekende ‘vriendenprijsje’. Maar dat ‘vriendenprijsje’ is een tamelijk Nederlands fenomeen. Heel normaal natuurlijk, vrienden die hard werken om hun bedrijf op te zetten, vragen om korting. Of niet?
Google ‘friend price’ en het eerste zoekresultaat is een comment op Urban Dictionary;
“Price demanded by someone who doesn't value you”.
Veel meer informatie is er niet te vinden, ook in andere talen niet.
Gelukkig krijgen wij de vraag inmiddels vrijwel nooit meer. Maar hé. Zullen we eens stoppen met de helft vragen voor een dienst van vrienden? En in plaats daarvan juist helpen investeren in die vrienden die zo hard werken?
Wij introduceren graag de vriendenbonus:
10% bovenop de normale prijs en een succeswens met alles wat die vriend aan het ondernemen is.
Van je vrienden moet je het hebben. Toch?