Ben jij klaar voor de aankomende feestdagen?

Feestdagen en jouw merk. Sluit het jaar passend af.

Happy Halloween! Inmiddels vieren we in Nederland net zo makkelijk Halloween als Sinterklaas. Of in elk geval gebruiken we het als excuus om een feestje te vieren. Hoe ga jij dit jaar om met alle feestdagen die eraan komen? Nog geen plan? Geen nood, we helpen je graag op weg.

Maar voordat je begint met kerstcampagnes, goodiebags en nieuwsbrieven met glitterletters, is het slim om te bedenken welke feestdagen eigenlijk bij jouw merk passen. Niet elk bedrijf hoeft iets met pompoenen of rendieren te doen.

Halloween

Halloween is inmiddels niet meer weg te denken. Van griezelfeest tot verkleedpartij voor kids. Maar de vraag is: past het bij jou? Als je merk een speels, creatief of een tikkeltje rebels karakter heeft, kun je hier veel mee. Denk aan een pompoensnijwedstrijd, een spookachtige fotoshoot of een social media challenge. Het hoeft allemaal niet te eng, zolang het maar leuk en herkenbaar blijft en goed aansluit.

Kerstmis

Kerst is natuurlijk hét moment om te verbinden. Of dat nu gaat om cadeaus, samen zijn of gewoon even stilstaan bij wat je hebt bereikt.
Wil je iets doen voor je klanten? Ga dan niet voor de standaard “fijne feestdagen”-kaart, maar maak het persoonlijk. Noem iemand bij naam, schrijf iets handgeschreven. Het maakt echt verschil. En als je iets tastbaars wilt geven, denk aan een klein gebaar dat bij je merk past in plaats van een generiek kerstpakket.

feestdagen-marketing
feestdagen-marketing

Oud en nieuw

De jaarwisseling is hét moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Laat zien wat jouw bedrijf in 2025 gaat brengen, of deel een luchtig jaaroverzicht met jullie hoogtepunten. Je kunt het groots aanpakken, of juist klein en persoonlijk houden. Denk bijvoorbeeld aan een bedankvideo voor klanten of een korte post waarin je je team in het zonnetje zet.

Midwinter

Een wat vergeten, maar juist daardoor super interessante dag: midwinter (rond 21 december). De kortste dag van het jaar, symbool voor nieuw licht en nieuwe energie. Perfect als je merk iets met natuur, duurzaamheid of welzijn doet.
Organiseer bijvoorbeeld een winterse proeverij, een buitenactiviteit of een kleine markt. Bonus: je hoeft niet te concurreren met de kerstdrukte van andere merken.

Fashionably late

Geen zin om mee te doen aan de decemberchaos? Helemaal prima. Verstuur je nieuwjaarsgroet gewoon in januari. Noem het fashionably late en je valt gegarandeerd op tussen alle decemberwensen die mensen allang vergeten zijn.

Of je nu iets doet met Halloween, kerst, oud & nieuw of juist een minder bekende winterdag: het draait allemaal om sfeer en oprechtheid. Kies wat bij je merk past, trek die lijn door in je content en geef elk kanaal een kleine seizoensmake-over. Geen over-the-top glitterregen nodig, als het maar voelt als jij.