We ontvangen ze allemaal wel eens. Misschien maar eens per maand, misschien wel een paar keer per week, of misschien zelfs wel dagelijks: de nieuwsbrief. En dat is eigenlijk helemaal niet zo raar, want de nieuwsbrief is weer helemaal terug en effectiever dan ooit.

Nieuwsbrieven zijn er in alle soorten en maten. Je ontvangt ze bijvoorbeeld van je favoriete kledingwinkel, sportclub, festival of restaurant. Soms zijn we ons er niet eens van bewust en zien we die mail van vanochtend niet eens als een nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan de mail van jouw favoriete kledingwinkel, die een sale aankondigt. Of van de makelaar, die je een update stuurt van jouw zoekopdracht.

Het verschil met vroeger

Zelf merk ik het ook steeds vaker: we zijn er gewoon aan gewend geraakt en vinden het soms zelfs fijn om extra informatie te ontvangen. Neem bijvoorbeeld jouw favoriete festival. Een aantal weken geleden heb je je verzekerd van een ticket en nu het festival dichterbij komt, ontvang je wekelijks een nieuwsbrief. Ze blikken terug op eerdere edities, maken de eerste artiesten bekend, helpen je alvast met het kiezen van je festival-outfit of nemen je mee voor een kijkje achter de schermen. Deze nieuwsbrieven lezen we met plezier, omdat het bijdraagt aan iets wat we leuk vinden en waar we al lange tijd naar toeleven.

Dit is in het verleden wel eens anders geweest. Toen stuurde sommige bedrijven regelmatig nieuwsbrieven terwijl je er niet om had gevraagd of je het bedrijf misschien niet eens kende. De enige reden dat jij deze nieuwsbrieven destijds ontving was dat deze bedrijven jou tot hun doelgroep rekende. En daar zit tegenwoordig precies het verschil!

De ontvanger bepaalt

We ontvangen tegenwoordig namelijk alleen nog nieuwsbrieven wanneer we daar zelf voor hebben gekozen. Dat hebben we te danken aan de Algemene verordening gegevensbescherming(AVG). Bedrijven mogen jouw persoonsgegevens niet meer zomaar gebruiken voor hun marketingdoeleinden, tenzij je hier toestemming voor hebt gegeven. Dit betekent dat de consument actief vraagt om op de hoogte te worden gehouden.

Wat maakt de nieuwsbrief zo effectief?

Als organisatie weet je nu dat wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief, deze persoon ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Om je aan te melden voor een nieuwsbrief, moet je namelijk al eens eerder interesse hebben getoond in het merk. Bijvoorbeeld door een eerdere (online) aankoop te doen of door een websitebezoek.

Ook betekent dit dat we tegenwoordig niet langer van alle kanten worden overspoeld door nieuwsbrieven. We ontvangen alleen nog maar de nieuwsbrieven waar we bewust voor hebben gekozen en die we relevant vinden. Dat maakt dat de nieuwsbrief tegenwoordig vele malen effectiever is dan voorheen. Het versturen van een nieuwsbrief is niet langer een schot met hagel, maar juist een marketinginstrument waarmee je gericht en direct in contact staat met je doelgroep.

Wil je meer weten over het effect van een nieuwsbrief of zoek je hulp bij het opzetten van jouw e-mail campagne? Daar kunnen wij je bij helpen. Neem contact op met Kevin of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. We vertellen je er graag meer over.