Feestdagen marketing

Happy Halloween! Steeds meer mensen raken in de weer van deze toch Amerikaanse traditie. Heb jij dit jaar iets gedaan met je Halloween marketing? Ben jij al met je marketingstrategie voor de feestdagen bezig? Hieronder een paar tips voor je feestdagen marketing.

Voordat je aan je feestdagen marketing begint en met allerlei acties gaat strooien, doe je er slim aan om eerst goed stil te staan bij welke feestdagen aansluiten bij jouw merk.

Halloween

Halloween is bijvoorbeeld een spannende en griezelige gelegenheid die steeds populairder wordt. Al is het nogal een specifiek thema om aan je merk te verbinden. Past al dat gegriezel bij jouw merk? Dan kun je ook nog kiezen of je de focus legt op het enge karakter, op het snoepgoed voor kinderen of misschien juist op de creativiteit van het snijden van een schitterende pompoen.

Interactie
Een leuke manier om klanten te betrekken en de Halloween-sfeer te versterken, is door het organiseren van een Halloween-wedstrijd of evenement. Dit kan bijvoorbeeld een kostuumwedstrijd zijn, een pompoen snijwedstrijd of een spookachtige fotoshoot. Hiermee creëer je niet alleen interactie met je klanten, maar zorg je ook voor positieve associaties met je merk.

Kerstmis

Kerstmis is na Oud en Nieuw de meest populaire feestdag en biedt talloze mogelijkheden voor creatieve marketingcampagnes. Het is een tijd van cadeaus, gezelligheid en samenzijn. Aan jou de taak om het juiste element van het kerstfeest te koppelen aan jouw merkuiting. Wil je jouw merk bijvoorbeeld koppelen aan de vele cadeaus in typisch Amerikaanse stijl, het christelijke verhaal over de geboorte van Jezus of juist alleen aan het samenzijn met vrienden en familie.

Als jouw merk de klantrelatie hoog in het vaandel heeft is de laatste een voor de hand liggende keuze. Je zou op z’n minst je vaste klanten fijne dagen kunnen wensen en hen te bedanken voor hun steun gedurende het jaar. Wil je een stapje verder gaan dan kies je geen gewone kaart met algemene boodschap maar schrijf je iets persoonlijks op de kaart. Een naam doet al wonderen. En wil je echt voor de kers op de taart gaan dan schrijf je al deze kaarten met de hand.

Oudjaars geschenk dat wij maakten voor de relaties van textielfabriek Groenewas.

Oud en nieuw

Oud en Nieuw is ook een goed moment om je marketing te versterken met een feestdag. Een uitgelezen kans voor reflectie en nieuwe beginnen. Dit is een geweldige gelegenheid om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar wat er komen gaat. Je kunt bijvoorbeeld een jaaroverzicht delen met hoogtepunten van jouw bedrijf en vooruitblikken op spannende plannen voor het nieuwe jaar. Hierboven zie je een voorbeeld hoe we dat afgelopen jaar deden voor textieldrukkerij Groenewas.

Midwinter

Een minder voor de hand liggende, maar wel erg mooie dag om te vieren is midwinter. Dat is de kortste dag van het jaar. Veel feestdagen in verschillende culturen komen van dit natuurfenomeen vandaan. Midwinter is evenals Halloween iets dat bij jouw merk moet passen. Heb jij een duurzaam of groen merk is dit misschien een leukere feestdag voor jouw merk dan bijvoorbeeld Kerstmis. Ook rond midwinter kun je leuke evenementen bedenken die bij je merk passen zoals een wintermarkt, een schaatsdag of een gezellige winterse proeverij.

Een groot voordeel is dat je niet tegen alle creatieve gelukwensen van je concurrenten op hoeft te boksen. Een nadeel is dat je misschien aan een deel van je volgers eerst uit moet leggen wat er tijdens midwinter precies gevierd wordt.

Fashionably late

Ook een manier om niet te hoeven opboksen tegen de feestdagen marketing van concurrenten is om je moment een klein beetje uit te stellen. Je kunt bijvoorbeeld ook je beste wensen versturen onder de noemer fashionably late.

Conclusie

Feestdagen marketing of seizoensmarketing bieden talloze mogelijkheden voor bedrijven om hun marketing te versterken. Of het nu gaat om Kerstmis, Oud en Nieuw, Halloween, of midwinter, het is belangrijk om de juiste feestdag te koppelen aan je merk en het juiste element van de feestdag uit te lichten.
Vervolgens kun je de sfeer creëren die daar perfect bij aansluit. Geef bijvoorbeeld al je kanalen een kleine make-over in bijpassende stijl en creëer je content in het verlengde daarvan.