“Google, zoek ontwerpbureaus in Uden”, zei de opa van Imke afgelopen november tegen zijn telefoon. Dankzij hem kwam ze bij ons terecht. Niet in haar geboorteplaats Uden, maar in het mooie Nijmegen. Sinds juli versterkt ze ons team als grafisch vormgever en fotograaf. We stellen je voor aan Imke Vesters; avontuurlijk, creatief en liefhebber van analoog.
Van fotografie tot grafisch ontwerp
Zolang Imke zich kan herinneren, is ze graag creatief bezig. “Dat heb ik van mijn moeder. Ik kan uren besteden aan het maken en bewerken van foto’s.” Daarom startte ze in 2015 met de opleiding Fotografie op SintLucas. Haar interesse voor grafisch ontwerp ontstond daar tijdens het maken van een magazine. Na haar studie werkte ze een tijd als beeldbewerker bij woonwinkel Goossens. Een leerzame baan, maar haar eigen creativiteit kon ze er niet kwijt. Ondertussen had ze de studie Visual Design bij LUCA School of Arts in Gent al een tijd op het oog. “Mijn vriend motiveerde me om de studie te volgen, dus ik ruilde mijn Brabantse dorp tijdelijk in voor Gent. In het laatste opleidingsjaar liep ik tien weken stage bij As you were. Inmiddels werk ik hier als vast teamlid.”
Merken met karakter
Imke’s eerste gesprek met ons duurde ruim twee uur. We raakten niet uitgepraat over onze gedeelde interesses. “Wat ik mooi vind bij As you were, is dat we verder kijken dan digitale ontwerpopties. Een sterk analoog ontwerp heeft wat mij betreft karakter. Zoals de handgemaakte prints en zeefdrukken van bladeren voor De Nieuwe Winkel.”
Verkennen en ontdekken zit bij ons allemaal in het DNA. Bij de een net wat meer dan bij de ander. “Ik kan me vinden in dat avontuurlijke karakter. In mijn werk, maar ook daarbuiten. Mijn vrije tijd breng ik bijvoorbeeld graag door in de natuur. Het liefst samen met mijn vriend en de hond van mijn ouders. En luisterend naar een nummer van Davina Michelle of van singer-songwriter Dean Lewis. Zijn nummer ‘How do I say goodbye’ raakt me elke keer.”
Oog voor detail
Imke werkt geordend en let sterk op details. Dat is echt haar kracht. “Op chaos of slordigheidsfoutjes betrap je mij niet snel. Dat is belangrijk in mijn rol, want als grafisch ontwerper houd ik me vooral bezig met het toepassen van kleuren, typografie, iconen en andere huisstijlelementen.” Imke vertaalt de huisstijlen van merken naar verschillende communicatie-uitingen. Van banners en posters tot autobestickering. Naast de huisstijlregels neemt ze ook het karakter en de merkidentiteit van een merk mee, dat wij samen met onze opdrachtgevers in kaart brengen.
“Laatst maakten we een raamsticker voor Café de Deut, Café de Opera en Freddy’s Beerkitchen in Nijmegen. Met de vragen en antwoorden op de raamsticker helpen we voorbijgangers de dag door. Het is gaaf om door het centrum van Nijmegen te lopen en te denken: hé, daar droeg ik aan bij!”
Waar mijn hart ligt
In ons team heeft iedereen eigen kwaliteiten. We spelen op elkaar in en vullen elkaar aan. En we haken altijd de collega’s of mensen uit ons netwerk aan die het beste bij een merk passen. “Dat vind ik een mooie manier van werken, want zo kan iedereen waarde toevoegen aan een merk of project.”
De komende tijd duikt Imke vooral diep in de merken van onze opdrachtgevers. “Ik wil hun merkidentiteiten en huisstijlen nóg beter leren kennen. Wat is de betekenis achter een icoon of beeldmerk? En waar staat een merk voor? Zo wil ik meer vertrouwen krijgen tijdens het toepassen of presenteren van een huisstijl.” Naast grafisch ontwerp ondersteunt ze bij de fotografie en fotobewerking voor onze opdrachtgevers. “Want ook fotografie blijft een vakgebied waar mijn hart ligt.”
Lees meer over ons team of ontdek het verhaal achter het favoriete album van Imke.