We mogen de natuur best wel wat meer vertrouwen.

Branding / Huistijl / Websdesign / Fotografie / Print

De Nieuwe Winkel

Een nieuw begin

Restaurant De Nieuwe Winkel staat voor botanische gastronomie. Je vindt hier op je bord wat chef-kok Emile uit nabije voedselbossen en ommuurde tuinen haalt. Proef de regio. Proef het seizoen.

Na zeven jaar aanpakken op de Hertogstraat in Nijmegen was het tijd voor iets nieuws. In 2018 is het souterrain van een voormalig weeshuis aan het Gebroeders van Limburgplein in de Waalstad verkozen tot de locatie van De Nieuwe Winkel. Het restaurant opende hier in juni 2019 voor het publiek. Een nieuw restaurant op een speciale locatie, vroeg om een vernieuwing van de huisstijl. Daarnaast was ook de website verouderd en was dit een uitgelezen kans om ook díe in het nieuw te steken.

Proces

Merkidentiteit

Ieder individu heeft een eigen identiteit. Ook elke groep (en dus ook elk bedrijf) heeft een identiteit. De identiteit van een bedrijf noemen we ook wel een merkidentiteit. In de merkidentiteit stellen we vast wie we zijn, waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en hoe we ons gedragen. Zie het als de spelregels van het merk die gaande weg zullen zorgen voor eenduidige communicatie.

Huisstijl

Gebaseerd op de merkidentiteit ontwerpen we een huisstijl. Een huisstijl laat zonder woorden zien wie we zijn en waar we voor staan, het is de visuele herkenning van je merk. Herkenbaarheid is daarin van groot belang. Daarom leggen we alle visuele afspraken vast in een huisstijlhandboek.

Marketing

Zodra de merkidentiteit en de huisstijl staan kunnen we aan de slag om onze boodschap, dienst en product (voorzien van de juiste context) te delen met de rest van de wereld. Wij vinden dat de functie daarin leidend is gevolgd door de best bijpassende vorm.

Emile van der Staak in het voedselbos in Groesbeek. Foto: As you were

Huisstijl

Op zoek naar contrast

De opdracht die we onszelf stelde was om zowel het groene karakter van Restaurant De Nieuwe Winkel als het eigenzinnige karakter samen te voegen in een nieuwe huisstijl.

De handgemaakte afdrukken van de bladeren waarin de nerven van het blad prachtig te zien zijn staan symbool voor de botanische gastronomie. De heftige en uitgesproken kleurstelling voor de eigenzinnigheid van het restaurant. Het contrast tussen beide kan bijna niet groter.

Restaurant De Nieuwe Winkel maakt al jaren gebruik van hetzelfde lettertype wat inmiddels visueel behoorlijk kenmerkend voor het restaurant is geworden. Daarom is het lettertype ook een elementen dat we behouden hebben.

De Nieuwe Winkel - Logo
De Nieuwe Winkel - Logo alternatief
De Nieuwe Winkel - Logo bij voordeur

Woordmerk

Het woordmerk is wat vorm en kleur betreft grotendeels in takt gebleven. Vooral de context waarin hij gebruikt wordt heeft een upgrade gekregen.

Het woordmerk van Restaurant De Nieuwe Winkel is opgebouwd uit de typerende typografie die al jaren gebruikt wordt. Die herkenbaarheid hebben we behouden.

Basis
kleuren

De Nieuwe Winkel - Kleurschema
De Nieuwe Winkel - Kleurschema
De Nieuwe Winkel - Kleurschema
De Nieuwe Winkel - Kleurschema

Kleurschema

De kleurstelling is een van de meest opvallende elementen van de doorontwikkeling van deze huisstijl. Zowel het eigenzinnige karakter van De Nieuwe Winkel als de botanische gastronomie moesten duidelijk naar voor komen wat ons betreft.

Twee elementen die lastig met elkaar te verenigen zijn. We hebben er voor gekozen de vorm van de bladeren het botanische deel te laten vertegenwoordigen en met de kleuren de eigenzinnigheid naar voor te laten komen. Het contrast tussen beide legt nog meer nadruk op de eigenzinnigheid omdat het een alles behalve voor de hand liggende combinatie is.

De Nieuwe Winkel - Bladeren gedroogd
De Nieuwe Winkel - Bladeren gedroogd

Bladeren

De voorliefde voor botanische gastronomie was nog niet duidelijk aanwezig in de bestaande huisstijl.

Dit is opgelost door handgemaakte prints en zeefdrukken van bladeren te vervaardigen als ondersteunend beeldmateriaal. Deze bladeren benut chef-kok Emile dagelijks in zijn keuken en plukten we speciaal voor dit project uit het voedselbos.

De bladeren zijn een geheel nieuwe toevoeging aan de huisstijl en zorgen voor een betere balans tussen de overwegend hoekige, wiskundige typografie en de organische keuken.

Afdrukken maken van de bladeren

Alle afdrukken van de bladeren worden door onszelf met de hand gemaakt en later gedigitaliseerd. In deze blog lees je meer over hoe we dat doen.

Lees blog
De Nieuwe Winkel - Bladeren resultaat
De Nieuwe Winkel - Posterserie bladeren

Marketing

Drukwerk

Eenheid in al het drukwerk

Niet alleen vorm en inhoud is belangrijk in print-middelen. Een zeer bepalende factor die vaak over het hoofd gezien wordt is de papierkeuze. Na een uitgebreide zoektocht hebben we samen met Emile een mooie papiersoort gekozen die gebruikt wordt in alle uitingen. Met als uitzondering de stickers, deze zijn namelijk van 100% afbreekbaar materiaal.

Ansichtkaarten

Elk blad heeft zijn eigen verhaal

Veel van de bladeren die De Nieuwe Winkel gebruikt in haar gerechten zijn afkomstig uit omliggende voedselbossen. Elk verhaal heeft zo zijn eigen functie smaak en kenmerken. De Nieuwe Winkel wil niet alleen dat je dit proeft maar wilt je ook het verhaal van de plant meegeven. Om die reden hebben we elk seizoen een aantal ansichtkaarten die elk één van de planten uitlicht. Deze ansichtkaarten zijn overigens alleen verkrijgbaar in het restaurant zelf. Op de achterkant van de kaarten staat een url die je het hele verhaal verteld over de plant die je die avond gegeten hebt. probeer het zelf maar eens. www.denieuwewinkel.com/douglasspar/

Website

Design

We vertaalden de huisstijl door naar de website.

Ook op de website maken we gebruik van de kenmerkend eigenwijze kleurstelling van De Nieuwe Winkel.

Verhaal

Botanische gastronomie

Het verhaal van De Nieuwe Winkel draait om botanische gastronomie. Op de website presenteren we dat verhaal in drie stappen: van de natuur, tot de keuken en het restaurant.

Conversie

Op de nieuwe website vertellen we het verhaal en de filosofie van De Nieuwe Winkel.

Tegelijkertijd heeft de website een duidelijk conversiedoel, namelijk, het coördineren van reserveringen. In het functioneel ontwerp van de website zochten we naar de juiste balans tussen verhaal en conversie. We kozen voor een fixed reserveringsmodule die op alle pagina’s aanwezig is, maar die de content niet in de weg zit.

Mobiel

Een online presentatie reikt tegenwoordig veel verder dan een desktop monitor.

Daarom is de website van De Nieuwe Winkel schaalbaar gemaakt, zodat hij ook goed functioneert op een tablet en smartphone.

Fotografie

As you were, Nijmegen - Restaurant De Nieuwe Winkel - Fotografie
Restaurant De Nieuwe Winkel, Nijmegen, Voedselbos, Groesbeek, Emile van der Staak, Wouter van Eck

Voedselbos

Samen met Emile van der Staak fietste Mike op maandagochtend naar het voedselbos in Groesbeek.

Emile gaat elke maandag boodschappen doen in het voedselbos zoals hij dat zelf noemt. Samen met Wout van Eck kijkt hij wat er voorradig is en wat hij kan gebruiken in zijn gerechten.