Merkidentiteit
Restaurant De Nieuwe Winkel staat voor botanische gastronomie. Je vindt hier op je bord wat chef-kok Emile uit nabije voedselbossen en ommuurde tuinen haalt. Proef de regio. Proef het seizoen.
Na zeven jaar aanpakken op de Hertogstraat in Nijmegen was het tijd voor iets nieuws. In 2018 is het souterrain van een voormalig weeshuis aan het Gebroeders van Limburgplein in de Waalstad verkozen tot de locatie van De Nieuwe Winkel. Het restaurant opende hier in juni 2019 voor het publiek. Een nieuw restaurant op een speciale locatie vroeg om een vernieuwing van de huisstijl. Daarnaast was ook de website verouderd en was dit een uitgelezen kans om ook díe in het nieuw te steken.
Huisstijl
De opdracht die we onszelf stelde was om zowel het groene karakter van Restaurant De Nieuwe Winkel als het eigenzinnige karakter samen te voegen in een nieuwe huisstijl.
De handgemaakte afdrukken van de bladeren waarin de nerven van het blad prachtig te zien zijn staan symbool voor de botanische gastronomie. De heftige en uitgesproken kleurstelling voor de eigenzinnigheid van het restaurant. Het contrast tussen beide kan bijna niet groter.
Restaurant De Nieuwe Winkel maakt al jaren gebruik van hetzelfde lettertype wat inmiddels visueel behoorlijk kenmerkend voor het restaurant is geworden. Daarom is het lettertype ook een element dat we behouden hebben.
Woordmerk
Het woordmerk is wat vorm en kleur betreft grotendeels intact gebleven. Vooral de context waarin hij gebruikt wordt heeft een upgrade gekregen.
Het woordmerk van Restaurant De Nieuwe Winkel is opgebouwd uit de typerende typografie die al jaren gebruikt wordt. Die herkenbaarheid hebben we behouden.
Kleurenschema
Primaire kleuren
DNW – Rood
Hexadecimaal | #E63329 |
RGB | 230, 51, 41 |
CMYK | 00, 78, 82, 10 |
DNW – Rose
Hexadecimaal | #E9A09A |
RGB | 233, 160, 154 |
CMYK | 00, 31, 34, 09 |
DNW – Paars
Hexadecimaal | #434D98 |
RGB | 67, 77, 152 |
CMYK | 56, 49, 00, 40 |
DNW – Lila
Hexadecimaal | #A1A5CA |
RGB | 161, 165, 202 |
CMYK | 20, 18, 00, 21 |
Kleurenschema
De kleurstelling is een van de meest opvallende elementen van de doorontwikkeling van deze huisstijl. Zowel het eigenzinnige karakter van De Nieuwe Winkel als de botanische gastronomie moesten duidelijk naar voor komen wat ons betreft.
Twee elementen die lastig met elkaar te verenigen zijn. We hebben er voor gekozen de vorm van de bladeren het botanische deel te laten vertegenwoordigen en met de kleuren de eigenzinnigheid naar voor te laten komen. Het contrast tussen beide legt nog meer nadruk op de eigenzinnigheid omdat het een alles behalve voor de hand liggende combinatie is.
Bladeren
De voorliefde voor botanische gastronomie was nog niet duidelijk aanwezig in de bestaande huisstijl.
Dit is opgelost door handgemaakte prints en zeefdrukken van bladeren te vervaardigen als ondersteunend beeldmateriaal. Deze bladeren benut chef-kok Emile dagelijks in zijn keuken en plukten we speciaal voor dit project uit het voedselbos.
De bladeren zijn een geheel nieuwe toevoeging aan de huisstijl en zorgen voor een betere balans tussen de overwegend hoekige, wiskundige typografie en de organische keuken.
Simpel maar effectief.
Een duidelijk verhaal vertellen zonder poespas was het doel bij het ontwikkelen van het drukwerk. De kracht van de kleuren, het blad, het logo en de typografie op mooi papier. Maar een menu is niet zomaar een menu, want elk menu is ook voorzien van een plantenkaart. Zo weet je precies wat je op je bord krijgt, al zul je sommige planten wel even moeten googelen.
Fotografie
Maanden lang is er hard gewerkt aan het nieuwe restaurant. Wij legde de verbouwing en het nieuwe interieur vast op beeld.
Maanden lang is er hard gewerkt aan het nieuwe restaurant. Wij legde de verbouwing en het nieuwe interieur vast op beeld.
De Nieuwe Winkel is een verborgen juweel in de binnenstad van Nijmegen. Het restaurant is de oudste kern van een voormalig weeshuis. De prachtige entree stamt uit de veertiende eeuw.
Website
Het verhaal van De Nieuwe Winkel draait om botanische gastronomie. Op de website nemen we je mee in dit verhaal en waarom dit zo belangrijk is voor De Nieuwe Winkel.
Een website waarbij de functie en vorm met elkaar in balans zijn en de focus ligt op het verhaal. De content zelf dus. Met ruimte voor beelden die voor zichzelf spreken. Tegelijkertijd heeft de website een duidelijk conversiedoel, namelijk, het coördineren van reserveringen. Hiervoor gebruiken we een fixed reserveringsmodule die op alle pagina’s aanwezig is, maar die de content nooit in de weg zit.