Merkidentiteit
Restaurant De Nieuwe Winkel staat voor botanische gastronomie. Je vindt hier op je bord wat chef-kok Emile uit nabije voedselbossen en ommuurde tuinen haalt. Proef de regio. Proef het seizoen.
Na zeven jaar aanpakken op de Hertogstraat in Nijmegen was het tijd voor iets nieuws. In 2018 is het souterrain van een voormalig weeshuis aan het Gebroeders van Limburgplein in de Waalstad verkozen tot de locatie van De Nieuwe Winkel. Het restaurant opende hier in juni 2019 voor het publiek. Een nieuw restaurant op een speciale locatie vroeg om een vernieuwing van de huisstijl. Daarnaast was ook de website verouderd en was dit een uitgelezen kans om ook díe in het nieuw te steken.
Huisstijl
De opdracht die we onszelf stelde was om zowel het groene karakter van Restaurant De Nieuwe Winkel als het eigenzinnige karakter samen te voegen in een nieuwe huisstijl.
De handgemaakte afdrukken van de bladeren waarin de nerven van het blad prachtig te zien zijn staan symbool voor de botanische gastronomie. De heftige en uitgesproken kleurstelling voor de eigenzinnigheid van het restaurant. Het contrast tussen beide kan bijna niet groter.
Restaurant De Nieuwe Winkel maakt al jaren gebruik van hetzelfde lettertype wat inmiddels visueel behoorlijk kenmerkend voor het restaurant is geworden. Daarom is het lettertype ook een element dat we behouden hebben.
Woordmerk
Het woordmerk van Restaurant De Nieuwe Winkel is in essentie trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke ontwerp, zowel wat betreft de vorm als de kleur.
Deze elementen zijn intact gebleven, omdat ze de herkenbaarheid en het karakter van het merk uitdragen. De typografie die oorspronkelijk werd gekozen, is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de visuele identiteit van het restaurant. Deze herkenbare stijl hebben we dan ook behouden om de continuïteit en de vertrouwdheid te waarborgen.
Tegelijkertijd hebben we echter wel een stap vooruit gezet door de context waarin het woordmerk wordt gepresenteerd te upgraden. Dit betekent dat de manier waarop het logo en de typografie in verschillende toepassingen worden ingezet. Door deze vernieuwde context krijgt het woordmerk een eigenzinnige uitstraling die het merkgoed representeert. Zo blijft Restaurant De Nieuwe Winkel zowel herkenbaar als eigentijds, en heeft het woordmerk zowel zijn erfgoed als een vernieuwde dynamiek behouden.
Kleurenschema
Primaire kleuren
DNW – Rood
Hexadecimaal | #E63329 |
RGB | 230, 51, 41 |
CMYK | 00, 90, 86, 10 |
DNW – Rose
Hexadecimaal | #E9A09A |
RGB | 233, 160, 154 |
CMYK | 00, 31, 34, 09 |
DNW – Paars
Hexadecimaal | #434D98 |
RGB | 67, 77, 152 |
CMYK | 56, 49, 00, 40 |
DNW – Lila
Hexadecimaal | #A1A5CA |
RGB | 161, 165, 202 |
CMYK | 20, 18, 00, 21 |
Kleurenschema
De kleurstelling is een van de meest opvallende elementen van de doorontwikkeling van deze huisstijl. Zowel het eigenzinnige karakter van De Nieuwe Winkel als de botanische gastronomie moesten duidelijk naar voor komen wat ons betreft.
Twee elementen die lastig met elkaar te verenigen zijn. We hebben er voor gekozen de vorm van de bladeren het botanische deel te laten vertegenwoordigen en met de kleuren de eigenzinnigheid naar voor te laten komen. Het contrast tussen beide legt nog meer nadruk op de eigenzinnigheid omdat het een alles behalve voor de hand liggende combinatie is.
Bladeren
De voorliefde voor botanische gastronomie was nog niet duidelijk aanwezig in de bestaande huisstijl.
Dit is opgelost door handgemaakte prints en zeefdrukken van bladeren te vervaardigen als ondersteunend beeldmateriaal. Deze bladeren benut chef-kok Emile dagelijks in zijn keuken en plukten we speciaal voor dit project uit het voedselbos.
De bladeren zijn een geheel nieuwe toevoeging aan de huisstijl en zorgen voor een betere balans tussen de overwegend hoekige, wiskundige typografie en de organische keuken.
Gerelateerde blog
Gerelateerde blog
Simpel maar effectief.
Een duidelijk verhaal vertellen zonder poespas was het doel bij het ontwikkelen van het drukwerk. De kracht van de kleuren, het blad, het logo en de typografie op mooi papier. Maar een menu is niet zomaar een menu, want elk menu is ook voorzien van een plantenkaart. Zo weet je precies wat je op je bord krijgt, al zul je sommige planten wel even moeten googelen.
Fotografie
Voor restaurant De Nieuwe Winkel mochten wij een bijzondere reportage maken, die de verbinding tussen het restaurant en de natuur op unieke wijze vastlegt.
De Nieuwe Winkel staat bekend om zijn innovatieve, plantaardige keuken die niet alleen duurzaamheid ademt, maar ook de natuur omarmt als belangrijke inspiratiebron. Wekelijks bezoeken ze het voedselbos, waar ze oogsten wat het seizoen biedt. Deze ingrediënten vormen de basis voor hun culinaire creaties. En wij gingen mee.
Website
Het verhaal van De Nieuwe Winkel draait om botanische gastronomie. Op de website nemen we je mee in dit verhaal en waarom dit zo belangrijk is voor De Nieuwe Winkel.
Een website waarbij de functie en vorm met elkaar in balans zijn en de focus ligt op het verhaal. De content zelf dus. Met ruimte voor beelden die voor zichzelf spreken. Tegelijkertijd heeft de website een duidelijk conversiedoel, namelijk, het coördineren van reserveringen. Hiervoor gebruiken we een fixed reserveringsmodule die op alle pagina’s aanwezig is, maar die de content nooit in de weg zit.