De start

Je koopt er niks voor, maar het is van onschatbare waarde.

De start van een bedrijf (en opbouw van een merk) is altijd spannend. Je gaat ideeën en verwachtingen omzetten in concrete uitwerkingen. Je onderneemt stappen die je nog nooit hebt genomen en bent zoekende naar wat de juiste richting is.

Het vinden van het juiste reclame-/branding-bureau dat voor mij een gezicht kon geven aan mijn whisky concept Hogshead, was voor mij een belangrijk startpunt van mijn avontuur als ondernemer. Maar wanneer weet je nou of je met de juiste partij in zee gaat? Kun je dat überhaupt weten voordat je het project aanvangt? Het blijft lastig als je het mij vraagt. Voor mij is het eerste gevoel en een idee van gelijkgestemdheid in ieder geval een belangrijke pijler. Dat de keuze voor As you were achteraf zo goed uitgepakt heeft is een zekerheid.

Kennismaking

Zoals gezegd was de eerst ontmoeting meteen goed. Er was een persoonlijke klik. Ik had direct het idee dat we op veel vlakken op dezelfde golflengte zaten.

En dan doel ik niet (alleen) op de nodige zakelijke vlakken, maar juist op de vele randzaken en interesses die aan bod kwamen (muziek, lifestyle kunst). Een zakelijke relatie is immers ook een relatie van mens tot mens en het gaf mij een goed gevoel dat we veel overeenkomstige opvattingen hebben. Je koopt er niks voor, maar vaak van onschatbare waarde.

Nu houd ik van handelen en ik vind het een sport om het maximale uit een offerte te halen, zowel op het gebied van prijs als inhoud. Uiteraard zonder dat de andere partij er een slecht gevoel aan overhoudt. Toen we de offerte voor Hogshead gingen bespreken werd me vrij snel medegedeeld dat er weinig rek in zat, met daarbij het enige argument dat telt: we staan met overtuiging achter ons werk en dit rechtvaardigt de prijs. Daar hou ik van!

Hogshead

Merkidentiteit

Na het geven van een klap op de offerte startten we met de merkidentiteit-sessie. Tot dan toe kon ik eigenlijk weinig voorstelling hierbij maken.

De vibe tijdens deze sessie was erg relaxt. Vooral het gevoel van oprechte interesse en enthousiasme met betrekking tot mijn product was erg leuk. Wat ik fijn vond aan de sessie was dat er geen opsmuk was waar dat niet nodig is. Geen over de top fancy PowerPoint met een en al ‘kijk-eens-hoe-cool-we-zijn-elementen erin. Gewoon een laidback diepte-interview over hoe ik mijn merk voor me zag. Wel was ik soms wat sceptisch over enkele abstracte vragen zoals: als het merk Hogshead merk een persoon was, hoe zou hij zich dan kleden? (uuh wat zeg je?). Al met al heel leuk om te doen!

"Geen over de top fancy PowerPoint met een en al ‘kijk-eens-hoe-cool-we-zijn-elementen erin. Gewoon een laidback diepte-interview over hoe ik mijn merk voor me zag."

-  Toon van Rooij

Huisstijl

Na het verzamelen en verwerken van alle antwoorden uit de identiteitssessie was enkele weken later het moment suprême: de presentatie van het merk en logo + huisstijl. Mike had perfect aangevoeld wat ik uit wil stralen met mijn merk. Daarnaast vond ik juist ook de onderbouwingen van de gemaakte keuzes erg sterk. Dit droeg nog meer bij aan het complete verhaal dat Hogshead het merk maakt. 

Het leukste gedeelte was natuurlijk de presentatie van het logo en de huisstijl. Hogshead kreeg hiermee een gezicht. Het totale design was nog treffender dan ik had gehoopt.

Fan-cultuur

Een leuke touch aan het eind van de presentatie waren de mogelijke toepassingen van het merk.

Hiermee werd nog eens het belang van een sterk merk benadrukt. Hogshead is namelijk meer dan de whisky’s en de webshop. Het merk Hogshead hebben we daarom benaderd met in het achterhoofd hoe bands en artiesten ook een merk zijn. Zij hebben de meest betrokken ‘klanten’ in de vorm van fans. Als je een beetje van deze fan-cultuur bij je merk kan generen, is dat van onschatbare waarde. Hiervoor moeten geïnteresseerden zich wel willen identificeren met het merk, zowel online als offline.

Meest recentelijk heeft As you were ook nog samen met illustrator Livia Matze, een reeks verschillende producten gezeefdrukt. Het merk heeft hierdoor offline nog een extra boost gekregen op het gebied van betrokkenheid. Betrokkenen bij het merk lopen met custom kleding met daarop verschillende uitingen van het beeld- en woordmerk. Dit draagt op een leuke manier bij aan de offline zichtbaarheid.

Gelijkgestemden

Wat voor mij de ervaring met As you were compleet maakt is de gelijkgestemdheid. Het idee dat ze samen met mij, een succes van mijn bedrijf willen maken.

Samen streven naar een alsmaar completer product en merk. Ik vind het prettig dat iedereen bij As you were kritisch is op mijn ideeën als ondernemer en waar nodig mij overtuigt van hun opvattingen op basis van hun expertise. Daarnaast wil ik successen kunnen delen met de mensen waarmee ik samenwerk. Hierin heb ik bij As you were een geweldige zakelijke relatie gevonden. Ze zijn zeer kundig, professioneel, eigengereid en er is een echte samenwerking. Achteraf weet ik het ‘zeker’, het was de juiste keuze!

Toon van Rooij
Hogshead

Gastblog

Bovenstaande tekst is een gastblog van Toon van Rooij van Hogshead.

We vroegen hem zijn ervaring van onze samenwerking samen te vatten in een blog. Hieronder kun je doorklikken naar het project dat wij met Hogshead deden.

Hogshead

Hogshead project

Met behulp van kleine flesjes verlaagt Toon de drempel om kennis te maken met uiteenlopende soorten whisky. Zo is het mogelijk om je eigen smaakvoorkeur te ontdekken.

Bekijk project