Merkidentiteit

De whiskywereld in een klein doosje.

Toon is al ruim tien jaar in de ban van whisky. In het bijzonder van Schotse single malt. Na een baan in een whiskywinkel en het organiseren van whisky proeverijen wil hij zijn ervaringen en enthousiasme voor deze drank – die vaak nog te boek staat als een moeilijke smaak – met liefhebbers maar ook beginners delen. Dit met behulp van het bijzondere concept ‘Hogshead’; een webshop voor kleine whisky sample flesjes.

Met behulp van kleine 30 ml flesjes – ook wel drams genoemd – nodigt Toon je uit om kennis te maken met uiteenlopende soorten whisky. Zo is het mogelijk om je eigen smaakvoorkeur te ontdekken of om betaalbaar te proeven van de prijzigere merken in de markt. Samen met Toon hebben we onderzocht hoe we Hogshead een eigen gezicht kunnen geven.

Huisstijl

Het klassieke whiskygevoel anno 2021

Hogshead is een nieuw en modern concept, verpakt in een klassiek jasje. Voor de ontwikkeling van de huisstijl zijn we uitgegaan van typische associaties die we aan whisky toekennen. De intieme sfeer, het luxe karakter en de ruige natuur hebben ondermeer als inspiratie gediend.

De huisstijl hebben we doorvertaald in etiketten, verpakkingen en smaakprofielen.

Logo

Stoken van whisky is een oud en ambachtelijk proces. Die oude tijd willen we doen herleven in het merk. Om dat ook in het beeldmerk tot uiting te laten komen hebben we onze computers even gelaten voor wat ze zijn en zijn we met de hand aan de slag gegaan.

Met behulp van een illustratie hebben we de basis van het beeldmerk neergezet, om deze vervolgens weer met de computer te digitaliseren en verfijnen.

Hogshead is in de whiskywereld een bekende term, waarmee de eiken vaten worden aangeduid waarin rijpende Scotch whisky wordt bewaard. Over de herkomst van het woord doen meerdere theorien de ronde, maar een van de meest populaire ideëen is dat Hogshead is ontstaan uit het woord ´ox head´, ossenhoofd.

Omdat Hogshead echter in het teken staat van ontdekken en verrassen hebben we ervoor gekozen om in plaats van een os een zwijn in het beeldmerk te verwerken.

Hogshead - Typografie
Hogshead - Typografie
Hogshead - Typografie

Typografie

De visuele stijl van Hogshead is erop gericht om een nostalgisch gevoel op te roepen. Maar alle uitingen moeten wel geschikt zijn voor de moderne media van vandaag.

We kozen daarom voor een mooi, karakteristiek oud lettertype dat we zorgvuldig hebben aangevuld met een moderne, strakke leesletter. Deze leesletter is vooral van belang voor de presentatie en leesbaarheid van het merk online; in een webshop en op social kanalen.

Kleurschema

Het kleurenschema van Hogshead hebben we gebaseerd op de avond / nacht. Het moment waar het drukke leven tot rust komt en mensen in een goede stoel onderuit zakken en uitrusten van de drukke dag. Het perfecte moment voor een goed glas whisky.

Hogshead - Donker paars

Hogshead – Deep Purple

Hexadecimaal #444656
RGB 68, 70, 86
CMYK 21, 19, 00, 66
Hogshead - Paars

Hogshead – Purple

Hexadecimaal #5D6072
RGB 93, 96, 114
CMYK 18, 16, 00, 55
Hogshead - Zwart

Hogshead – Night

Hexadecimaal #242428
RGB 36, 36, 40
CMYK 10, 10, 00, 84
Hogshead - Beige

Hogshead – Gold

Hexadecimaal #E4C29D
RGB 228, 194, 157
CMYK 00, 15, 31, 11

Smaakprofielen

Whisky is een van de meest complexe gedistilleerde dranken wat betreft smaak.

Whisky is verkrijgbaar in oneindig verschillende smaakvariaties. Als je onbekend bent met de drank is het lastig om te bepalen waar te beginnen met proeven. Daarvoor zijn er een aantal smaakcategorieën in het leven geroepen, die de consument richting geven. Hiermee vind je in de webshop eenvoudig een smaakprofiel dat bij je past. De profielen zijn te herkennen aan een eigen kleurstelling.

Je koopt er niks voor maar het is van onschatbare waarde.

De start van een bedrijf is altijd spannend. Je gaat ideeën en verwachtingen omzetten in concrete uitwerkingen. Je onderneemt stappen die je nog nooit hebt genomen en bent zoekende in wat de juiste richting is.

Lees blog
Hogshead

Discovery box

Proeven van exclusieve whisky´s

Bij veel mensen staat whisky bekend als een luxeproduct. Met name de kwalitatief hoogwaardige whisky´s zijn daarmee behoorlijk prijzig en vallen dan ook vaak buiten het budget van (beginnend) whiskydrinkers. Door whisky in kleine hoeveelheden te verkopen kun je per glas kennismaken met een enorm assortiment van deze exclusieve merken. Voor het verzenden van de flesjes hebben we een mooie Hogshead discovery box ontworpen.

Website

Smaakwijzer

In de Hogshead webshop is er veel aandacht besteedt aan de smaakwijzer. Via drie hoofdcategorieën; fruitig, moutig en rokerig kom je terecht bij verschillende smaakprofielen, die je helpen om je eigen smaak te ontdekken. Zo maak je makkelijker een keuze uit het omvangrijke whisky-assortiment.

Op iedere productdetailpagina wordt iets verteld over de herkomst of bereiding van de specifieke whisky. Daarnaast zie je in welk smaakprofiel de whisky valt en welke gerelateerde whisky´s in de webshop te vinden zijn.