Nature knows best

Ik vroeg me af wie er zo vroeg in de morgen al aan het koken was. De geur die de kamer vulde leek op die van gebakken ui. Toen deze ineens veel zoeter werd realiseerde ik me dat het de geur van de bladeren was! De roller waarmee ik de inkt op de bladeren rolde had wat cellen doen springen, waardoor de geur uit het blad ontsnapte.

We mogen de natuur best wel wat meer vertrouwen.

Dit is de kern van het concept voor De Nieuwe Winkel. De natuur heeft het namelijk vaak al bij het rechte eind. Denk bijvoorbeeld aan de biomimetica waarin de mens kijkt naar elementen in de natuur en deze nabootst voor een toepassing in ons dagelijks leven. Precies die natuur wilden we in dit project ook centraal stellen, net zoals Emile van der Staak dit doet met zijn gerechten.

Het voedselbos

Ons verhaal begint bij het begin, namelijk in de natuur. Samen met Emile van der Staak, chef van restaurant de nieuwe winkel, fietst Mike op maandagochtend mee naar het voedselbos in Groesbeek om te kijken wat de natuur te bieden heeft. Emile vult bakjes met bladeren, vruchten en bessen waar hij een hele week mee kookt. De mooiste exemplaren van deze bladeren gaan in een apart bakje zodat wij er mooie afdrukken van kunnen maken.

Blad printen

Elk blad is anders, met zijn eigen vormen en texturen. Sommige bladeren hebben kleine haartjes, anderen hebben juist weer een glad of vettig oppervlak. Om al deze bladeren goed te kunnen afdrukken moet je je techniek aanpassen aan elk blad. Een gangbare manier om van bladeren een afdruk te maken is door het blad plat te slaan of door het te drogen. Dit creëert een platter oppervlak. Maar juist de textuur geeft het blad zijn eigen karakter, dus hebben we voor dit project alleen verse bladeren gebruikt. Beide kanten van het blad geven een heel andere print. De karakteristieke nerven zijn veel zichtbaarder aan de onderkant, waar zij het blad verstevigen. De verschillende nerf-dieptes maken een gedetailleerde print, in tegenstelling tot de afdrukken van platgeslagen bladeren, die vaak bestaan uit grote zwarte vlakken.

Digitaliseren

We houden enorm van handwerk, maar soms hebben we juist een computer nodig voor een eindresultaat dat zo natuurlijk mogelijk oogt. De afdrukken van de bladeren digitaliseren we, zodat ze op allerlei manieren kunnen worden toegepast. Om tijdens het digitaliseren zo min mogelijk detail van de bladeren te verliezen gebruiken we het programma Adobe Capture, dat een live camerabeeld direct kan omzetten naar een vectorbestand. Dit is een bestand dat is opgebouwd uit lijnen, die we zonder kwaliteitsverlies kunt vergroten en verkleinen. Zo behouden we nagenoeg alle details. Ook kregen we voor dit project een vermelding van Adobe zelf.

Zeefdrukken

Omdat we de bladeren hebben gedigitaliseerd kunnen we er uiteindelijk alle kanten mee uit in onze ontwerpen. Zo hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om weer terug gaan naar handwerk. Van elk blad hebben we een poster gemaakt, in beperkte oplage. Deze posters zijn op basis van het digitale ontwerp met de hand gezeefdrukt.

Livia Matze

Gastblog Livia Matze

Bovenstaande tekst is een gastblog van Livia Matze. Een illustrator die zich verwondert over moeder natuur.