Merkidentiteit
Dry Goods and Brotherhood
Sjors en Barry van Black & Blue hebben een gedeelde passie voor BBQ en American vintage menswear. Na vier jaar samen ondernemen in Nijmegen besloten ze begin 2020 om op twee locaties verder te gaan. Ieder met een eigen focus.
Black & Blue Bbq is op de Hatertseweg in Nijmegen geboren. De winkel, met American vintage menswear verhuist onder toezicht van Barry naar een nieuwe locatie aan de Lange Hezelstraat, in het centrum van Nijmegen. Sjors blijft op de Houtwerf, met zijn BBQ workshops, evenementen en cateringactiviteiten onder naam van Black & Blue Bbq. Deze stap vereist veel energie maar vooral lef, als je zo intensief met elkaar hebt samengewerkt.
De mannen kijken met wat heimwee terug op jaren met veel humor, hard werken, toffe feestjes maar vooral heel veel trouwe klanten. Als er naast een gedeelde passie en merk één ding dan ook overeind blijft is het hun vriendschap. Of zoals ze het zelf zeggen ‘It takes two men to maken one brother’. De onderverdeling van Black & Blue in de ‘shop’ en ‘bbq’ vroeg ook om een onderverdeling van de huisstijl.
Huisstijl
Een tweelingmerk met een eigen karakter.
De merknaam Black & Blue was natuurlijk (voor de splitsing van de bedrijven) opgebouwd uit twee kleuren; zwart en blauw. ‘Black’ refereert naar zwarte kolen en ‘Blue’ naar het blauw van denim. De kleur blauw hebben we vanzelfsprekend weggelaten uit de huisstijl van Black & Blue Bbq en een nieuw palet gemaakt rondom de al ‘Black & Blue – Coal’
Logo
Black & Blue blijft één merknaam maar overkoepelt twee individuele bedrijven, met ieder een eigen focus; denim en barbecue.
Onder de merknaam Black & Blue vallen dus twee submerken; Black & Blue Bbq en Black & Blue Shop. Daarmee verandert de merkstructuur ook van monolitisch naar semi-monolitisch. Hierboven het aangepaste beeldmerk van Black & Blue Bbq.
Typografie
Officieel is er in het merk Black & Blue keuze uit maar liefst 4 verschillende lettertypes.
Bovenstaande zijn de twee meest prominenten voor Black & Blue Bbq. Beide zijn stevige lettertypes. De een klassiek en traditioneel. De ander modern en strak. beide met een eigen functie.
Black & Blue – Coal
Hexadecimaal | #EAA495 |
RGB | 234, 164, 149 |
CMYK | 06, 44, 37, 01 |
Black & Blue – Grey
Hexadecimaal | #AF7F6E |
RGB | 175, 127, 110 |
CMYK | 00, 27, 37, 31 |
Black & Blue – Gold
Hexadecimaal | #E1E0DD |
RGB | 225, 224, 221 |
CMYK | 00, 00, 02, 12 |
Black & Blue – Sand
Hexadecimaal | #E5E0D5 |
RGB | 229, 224, 213 |
CMYK | 00, 02, 07, 10 |
Kleurschema
De kleurscheiding die we aan hebben gebracht sinds de onderverdeling tussen ‘shop’ en ‘events’ zit eigenlijk al in de oorsprong van de naam Black & Blue.
De kleur black komt van de kolen uit de barbecuewereld. De kleur blue verwijst naar de denim. Niet vreemd dat we daar dan ook in de twee nieuwe submerken een duidelijke scheiding in hebben gemaakt. Black & Blue Bbq heeft daarmee de basiskleur crème en 3 verschillende tinten ‘coal’ gekregen.
Fotografie
Bij Black & Blue draait het om brotherhood. Daarom fotograferen we de producten in een setting waarin vrienden samenzijn.
Fotografie shop
Wanneer je binnen je marketing met meerdere fotograferen door elkaar heen werkt doe je er slim aan om te zorgen dat zij allen werken met dezelfde kleurcorrecties.
Op die manier zorg je ervoor dat de beelden van de producten in de webshop dezelfde sfeer krijgen als de sfeerfotografie die voor de marketing gebruikt wordt.
Webshop
De webshop beweegt mee met de seizoenen. Elk seizoen kent verschillende stijlen en collecties.
Om ruimte te geven aan deze beweging is het belangrijk dat het basisontwerp van de website niet al te dominant is. Toch moet het zorgen voor een moderne look. In het geval van een webshop zetten wij dan ook altijd de functionele elementen centraal. Het ontwerp moet het navigeren tegemoet komen en niet andersom. Functie boven vorm. En dat bij een webshop waar alles om esthetiek draait.