American vintage workwear

Fotografie / Huistijl / Webdesign

Black & Blue Shop

Branding

In 2016 richtten Barry en Sjors samen de onderneming Black & Blue op. Hiermee introduceerden ze een nieuw concept dat Barbecue & Outdoor cooking combineert met American Vintage workwear. Vier jaar later – in 2020 – besluiten ze om hun onderneming te splitsen en ieder een eigen weg in te slaan.

Black & Blue is op de Hatertseweg in Nijmegen geboren. De winkel, met American vintage workwear verhuist onder toezicht van Barry naar een nieuwe locatie aan de Lange Hezelstraat, in het centrum van Nijmegen. Sjors blijft op de Houtwerf, met zijn BBQ workshops, evenementen, catering en winkel met barbecue en outdoor cooking producten onder naam van Black & Blue Events. Deze stap vereist veel energie maar vooral lef, als je zo intensief met elkaar hebt samengewerkt.

De mannen kijken met wat heimwee terug op jaren met veel humor, hard werken, toffe feesten maar vooral heel veel trouwe klanten. Als er naast een gedeelde passie en merk één ding dan ook overeind blijft is het hun vriendschap. Of zoals ze het zelf zeggen ‘It takes two men to maken one brother’. De onderverdeling van Black & Blue in de ‘shop’ en ‘events’ vroeg ook om een onderverdeling van de huisstijl.

Proces

Huisstijl

Black & Blue Shop en Black & Blue Events delen hetzelfde DNA en dus ook de huisstijl. Om de splitsing in winkels visueel kenbaar te maken is er gekeken naar een onderverdeling in de bestaande huisstijl met behoud van herkenbaarheid.

Webshop

Om gehoor te kunnen geven aan een groeiende internationale vraag naar American vintage workwear is er een webshop ontwikkeld.

Fotografie

Een nieuwe locatie en nieuwe winkel vragen om nieuwe fotografie die het ongepolijste karakter van Black & Blue Shop perfect vastlegt.

Barry in zijn nieuwe pand aan de Lange Hezelstraat
Barry in zijn nieuwe pand aan de Lange Hezelstraat

Huisstijl

Een tweelingmerk met een eigen karakter.

De merknaam Black & Blue vindt zijn oorsprong in de twee kleuren die kenmerkend zijn voor de kernactiviteiten van het bedrijf.  Het merk is opgebouwd uit twee kleuren; zwart en blauw. ‘Black’ refereert naar zwarte kolen en ‘Blue’ naar het blauw van denim. De kleur blauw voert vanzelfsprekend de boventoon voor Black & Blue Shop. Het zwart van de kolen verdwijnt en krijgt zijn plek bij Black & Blue Events.

Logo

Black & Blue blijft één merknaam maar overkoepelt twee individuele bedrijven, met ieder een eigen focus.

Onder de merknaam Black & Blue vallen dus twee submerken; Black & Blue Events en Black & Blue Shop. Daarmee verandert de merkstructuur van monolitisch naar semi-monolitisch. Hierboven het nieuwe beeldmerk van Black & Blue Shop.

Typografie

In de basis kent het merk Black & Blue 4 verschillende lettertypes. De meest kenmerkende lettertypes voor Black & Blue Shop zijn hierboven afgebeeld. Beide zijn stevige lettertypes. De één klassiek en traditioneel. De ander modern en strak. Beide met een eigen functie.

Basis
kleuren

Kleurschema

De scheiding in kleuren die is aangebracht na de splitsing van de winkels is te herleiden naar de merknaam Black & Blue. Blue verwijst naar denim en wordt hierdoor de hoofdkleur van Black & Blue Shop. In aanvulling op de hoofdkleur zijn er drie aanvullende kleuren gekozen die de hoofdkleur ondersteunen.

Lookbook fotografie Black & Blue

Website

Webshop

Een nieuwe webshop als extra verkoopkanaal in aanvulling op de fysieke winkel.

De unieke merken en bijbehorende producten staan centraal bij Black & Blue Shop. Een overzichtelijke homepage met ruimte voor fotografie en actualiteit draagt hier aan bij.

Het zit in de details

American vintage workwear wordt met vakmanschap en precisie gemaakt.

Kleding die je bij Black & Blue Shop aanschaft is gemaakt om een leven lang mee te gaan. Een item moet je dan ook goed passen en het moet bovenal goed voelen. Om er voor te zorgen dat je ook online de beste keuze kunt maken worden producten tot in de details uitgelicht.

Categoriseren & filteren

Een webshop met honderden producten moet makkelijk te navigeren zijn.

Met behulp van een logische onderverdeling in producten, categorieën en kenmerken is het mogelijk om een gebruiker gemakkelijk te laten navigeren en filteren. Hiermee creëren we overzicht in de honderden producten die Black & Blue Shop aanbiedt.

Winkelmandje

Een makkelijk en toegankelijk winkelmandje.

Het winkelmandje is makkelijk te raadplegen, door middel van een mouseover. Hiermee is het in één oogopslag duidelijk wat er zich allemaal in het winkelmandje bevindt en kun je vrijwel vanaf elke pagina snel en eenvoudig je geselecteerde producten afrekenen.

Geen compromis

Merendeel van het online verkeer vindt plaats via een mobile device.

Bij de ontwikkeling van de webshop is er ook veel aandacht besteed aan de optimalisatie voor mobile devices. Alle elementen van de desktop versie dienen net zo goed te functioneren op een mobiele telefoon, iPad of laptop, met verschillende schermresoluties.

Fotografie