Merkidentiteit
Het individu centraal
Kameleon staat al sinds 1975 garant voor eigentijdse damesmode. In hartje Nijmegen liggen drie damesmode-boetieks naast elkaar. De boetieks zijn als zussen van elkaar. Ze delen hetzelfde merk-DNA. En toch zijn er lichte verschillen. Het voelt echter altijd als 1 winkel. De ene ruimte heeft wat meer stoere en eigenzinnige kleding en de ander juist de ingetogen, elegante collectie. Zo vullen ze elkaar perfect aan.
Kameleon bestaat al sinds 1975. Ruim 40 jaar later is de boetiek in de Ziekerstraat in Nijmegen ingericht. In 2018 ontstond de wens om uit te breiden en medio september 2018 opende aan de overkant van de straat een tweede verkooppunt. Begin 2022 kwam daar ook nog het hoekpand bij.
Samen met Kameleon zijn we aan de slag gegaan om de merkidentiteit te verfijnen en de huisstijl door te ontwikkelen.
Huisstijl
Stoer en eigenzinnig, tegenover ingetogen en elegant.
Een huisstijl ontwikkelen die past bij twee verschillende winkels met een eigen uitstraling. Dat was de uitdaging die we hadden bij Kameleon Nijmegen.
Woordmerk
Kameleon heeft meerdere locatie maar voelt zich als een winkel. En toch zijn er kleine verschillen.
In sommige gevallen wordt het woordmerk teruggebracht tot enkel de letter ‘K’, om de herkenbaarheid te behouden als het logo in klein formaat wordt gebruikt. Ook zijn er meerdere mogelijke toepassingen betreft kleurstelling afhankelijk van de toepassing. Zo kunnen we verschil maken in beleving maar blijft het toch 1 merk.
Kleurenschema
Primaire kleuren
Kameleon – Pink
Hexadecimaal | #EAA496 |
RGB | 234, 164, 150 |
CMYK | 00, 30, 36, 08 |
Kameleon – Anthracite
Hexadecimaal | #53565A |
RGB | 83, 86, 90 |
CMYK | 08, 04, 00, 65 |
Kameleon – Grey
Hexadecimaal | #A4A6A8 |
RGB | 164, 166, 168 |
CMYK | 02, 01, 00, 34 |
Kameleon – White
Hexadecimaal | #FFFFFF |
RGB | 252, 252, 252 |
CMYK | 0, 0, 0, 0 |
Typografie
Kameleon gebruikt in alle uitingen op het woordmerk na de sans serif genaamd Azo Sans.
Een mooie subtiele en eenvoudige letter die perfect aansluit bij de elegantie van de kleding. Less is more.
Fotografie
Elk seizoen schieten we samen met Kameleon een lookbook op een passende locatie. De locatie en de sfeer worden bepaald door het seizoen en de collectie.
Hierboven is een serie te zien die gemaakt is op de zwevende brug bij Nijmegen, ook hier hebben we subtiel het kleurpalet in toegepast.
Fotografie
Naast de sfeer impressie op locaties schieten we ook collecties in de studio. Deze zijn speciaal voor de webshop.
De functie van deze fotografie is met name het tonen van de kleding en de pasvorm. Daarom is het belangrijk dat alle detail goed zichtbaar zijn. Hiervoor gebruiken we een zo egaal mogelijke verlichting.
Website
De webshop van Kameleon Nijmegen beweegt mee met de seizoenen. Elk seizoen kent verschillende stijlen en collecties.
Om ruimte te geven aan deze beweging is het belangrijk dat het basisontwerp van de website niet al te dominant is. Toch moet het zorgen voor een moderne look. In het geval van een webshop zetten wij dan ook altijd de functionele elementen centraal. Het ontwerp moet het navigeren tegemoet komen en niet andersom. Functie boven vorm. En dat bij een webshop waar alles om esthetiek draait.