Merkidentiteit
Klår gelooft dat geldzaken je woonwensen niet in de weg mogen staan.
Een hypotheek afsluiten is geen rocket science. Je moet alleen wel weten hoe het werkt en wie je waarvoor benadert. Klår plaatst je persoonlijke situatie in perspectief en schept een helder en realistisch beeld van je mogelijkheden. Met als resultaat een ontspannen aankoopproces.
Dit project hebben we gerealiseerd in samenwerking met Jaap van den Berg van True Blue Communications.
Huisstijl
Scherpstellen waar het nodig is.
De originele huisstijl van Klår Finance kenmerkt zich door een Scandinavische stijl. Dit past prima bij de identiteit van het merk. We hebben de bestaande huisstijl dan ook genomen als uitgangspunt maar aangepast tot een samenhangend geheel met nieuwe kleuren, typografie en grafische elementen.
Typografie
Opvallende typografie
Naast de duidelijk aanwezige spatiëring, die vooral voor rust en aandacht zorgt, zijn er twee andere opvallende elementen aan te wijzen in de typografie van het merk. Omdat er binnen de huisstijl veel gebruik wordt gemaakt van Scandinavische tekens is het uiteraard van belang dat deze tekens ook aanwezig zijn in de gekozen lettertypes. In het woordmerk ontbreekt een dwarsbalk bij de letter ‘A’. Dit is een opvallend element. Als ontwerper kun je een dwarsbalk natuurlijk vrij eenvoudig weghalen maar we houden ook rekening met het gebruiksgemak voor de klant. Daarom werken we in dit project met twee lettertype-gewichten, een reguliere versie en een alternatieve versie. Het alternatieve type mist dwarsbalken, het reguliere gewicht niet. Zo kan de klant eenvoudig afwisselen tussen de beide stijlen.
Klår – Röd
Hexadecimaal | #CC5954 |
RGB | 204, 89, 84 |
CMYK | 01, 67, 77, 00 |
Klår – Blå
Hexadecimaal | #D9E3EA |
RGB | 217, 227, 234 |
CMYK | 18, 07, 07, 00 |
Klår – Grå
Hexadecimaal | #404549 |
RGB | 64, 69, 73 |
CMYK | 70, 56, 50, 50 |
Klår – Vit
Hexadecimaal | #FFFFFF |
RGB | 255, 255, 255 |
CMYK | 00, 00, 00, 00 |
Kleurschema
Primaire kleuren
Scandinavische kleuren
De kleurstelling van de huisstijl van Klår vindt zijn oorsprong in het typisch Scandinavische landschap. Faluröd een meer specifieke aanduiding van Zweeds rood is de kleur van een pigment dat wordt toegepast in verf die heel vaak op huizen in Zweden te vinden is. De naam komt van de typische kleur in de kopermijnen bij de Zweedse stad Falun.
Iconografie
Klår staat voor eenvoud. En soms kun je een ingewikkeld verhaal het beste samenvatten met een enkel icoon.
Om deze reden hebben we een iconenset ontworpen binnen de huisstijl, met dezelfde kenmerken. Zo zijn alle hoeken van de iconen bijvoorbeeld afgerond. Op deze manier ontstaat er een mooie samenhang tussen alle iconen die door het merk gebruikt worden.
Kleurcorrectie
Ook de fotografie moet perfect aansluiten bij de huisstijl. Om die reden maken wij voor elk merk één of meerdere kleurcorrecties.
In de kleurcorrectie voor Klår zie je links de originele foto en rechts dezelfde foto maar dan met kleurcorrectie. Zoals ej ziet is vooral de kleur blauw wat bijgesteld om aan te sluiten bij de huisstijlkleur ‘Klår – Blå’. Ook de tinten in de gezichten zijn wat milder geworden.
Web-concept
Voor Klår draait alles om duidelijkheid en het creëren van focus.
Met dit gegeven hebben we gezocht hoe we dit concept in de website terug kunnen laten komen. De homepage wordt gebruikt om het concept uit te beelden. Door de muis te bewegen over het scherm verlegt de gebruiker zélf het focuspunt, van de achtergrondfoto naar de tekst op de voorgrond.
Navigatie
Met behulp van een helder stappenplan en eenvoudige iconen navigeert de bezoeker snel door de website. Het gebruiksgemak staat hierbij op de eerste plaats.
Een bezoeker komt door dit stappenplan snel uit bij de informatie die van toepassing is. Dit verhoogt de conversie en zorgt tevens voor een snelle navigatie door de hele website.
Sfeerfotografie
Omdat de huisstijl eenvoudig en rustig is hebben we fotografie gebruikt om om de Scandinavische sfeer extra te benadrukken.
Uitgangspunt; De rust en weidse look-and-feel van Scandinavië. Het liefst waren we natuurlijk naar Malmö gereden, maar gezien de haalbaarheid bleek Zandvoort een prima alternatief.
Klår sokken
Wanneer is het van belang dat je klant aan je denkt? Op momenten die er toe doen.
Daarom stuurt Klår een stazak, gevuld met een paar gebreide, wollen sokken, die klaarliggen zodra iemand voor het eerst voet zet in zijn of haar nieuwe huis. Verpakt in een witte papieren stazak, met venster en gemaakt van natuurlijk materiaal. Het logo hebben we handmatig op de stazakken gezeefdrukt.