Merkidentiteit
Theatergroep De Horde slaat kamp op in Theater het Badhuis.
In het hart van Nijmegen-Oost wappert sinds vandaag een nieuwe vlag: jeugdtheatergroep De Horde heeft zijn kamp opgeslagen in het iconische Badhuis. Onder artistieke leiding van Ramses Graus komt hier vanaf het najaar 2023 weer jeugdtheater tot leven, met een mix van spel, tekst, muziek, maquettes, camera’s en poppen. De visie van De Horde: Wie vanuit een ander perspectief kijkt, ziet nieuwe dingen.
Wij mochten hun verhaal aanhoren, kristalliseren en verpakken. Met de missie dat – zodra de horde de megafoon pakt om de mensen naar het Badhuis (of waar de voorstelling ook is) te leiden – er geen twijfel is over wat je te wachten staat. Het is een hele uitdaging om een horde herkenbaar te maken. Theatergroep De Horde heeft nu een herkenbare vlag.
Merkidentiteit
De Horde laat andere werelden zien
Soms subtiel anders, soms radicaal. Werelden waarin de bezoeker even kan verdwijnen, waarin men niet kan wegscrollen, op pauze kan zetten of uit kan drukken. Werelden waar men niets anders kan doen dan erin meegaan en zich ertoe verhouden.
De Horde laat andere werelden zien met eigen producties en door samen te werken met jonge makers en andere gezelschappen. De jeugdtheatergroep doet dit door diverse kunstvormen zoals tekst, dans, objecttheater en camera’s met elkaar te combineren.
“Theater is de enige kunstvorm waarbij een gedeelde creatie ter plekke plaatsvindt, recht voor onze ogen. Het is een levendige, ademende vorm van kunst die nooit hetzelfde is. Met de Horde wil ik kinderen die ervaring geven. Samen verdwijnen in een andere wereld.”– Ramses Graus, artistiek leider Theatergroep De Horde
Het doel is om naast de producties een nauwe band te smeden met de lokale gemeenschap en het Badhuis om te vormen tot een bruisende culturele maak- en ontmoetingsplek voor buurtbewoners, liefhebbers van jeugdtheater en ver daarbuiten.
Woordmerk
Een horde zonder vlag is slechts een groep mensen. Dit was het uitgangspunt voor het logo van Theatergroep De Horde.
Het logo is op zichzelf een vlag, waarin de “De” verborgen zit, deze moet je er zelf in zien. Maar sluit je meerdere De Horde logo’s aan elkaar wordt het heel snel een horde die je beeld binnen dendert.
Kleurenschema
Zodra de vlag staat en de horde herkenbaar is als groep, zijn de onderlinge mensen in de groep vrij om zichzelf te zijn.
Met die gedachte hebben we alleen het logo “vast” gezet. De kleuren kunnen zich vervolgens aanpassen aan de toepassing. Er zijn vijf basis kleurcombinaties maar de kleuren van dit achtergrond patroon kunnen zich bijvoorbeeld aanpassen aan de kleuren van een campagnebeeld.
Tape
De Horde doet het met de middelen die voor handen liggen. Als tape genoeg is om het verhaal over te brengen dan is dat genoeg.
Toevallig zijn dingen als tape, pinnetjes, speltjes en dergelijke handzame objecten eigenlijk heel interessant om naar te kijken zodra je het plat maakt. Voorwerpen grafisch overtrekken is een simpel trucje maar wel een rake manier van communiceren in het geval van dit ‘DIY’ merk.
Maquette
Deze doehetzelf aanpak zou slechts een bluf zijn als we niet ook daadwerkelijk dingen zelf zouden maken.
Voor het persbericht dat De Horde het Badhuis gaat betrekken zou een simpele foto van hun nieuwe plek daarom te makkelijk zijn. Een maquete geeft de persfoto naast het idee van de plek ook een gevoel van wie er eigenlijk in gaat trekken.
Posters
Het mooie van echte dingen maken is dat je eigenlijk met heel weinig heel veel kunt zeggen.
Als je een betonhaak in een doorzichtige deurstop prikt en daar een stuk kabel aan maakt heb je een lantaarnpaal. In het campagnebeeld van de voorstelling ‘Biografie van een vlieg” van Theatergroep De Horde worden de karakters – door ze simpelweg te tekenen en uit te knippen – een stuk ‘levensechter’.
Website
Online maar ook tastbaar, zonder voorwendselen.
Theatergroep De Horde dendert je beeldscherm binnen en plakt het vol met de informatie waar je behoefte aan had. Zonder poespas. Met – wat wij zelf vinden – de beste favicon op het internet.