27 november 2020

Olav Moes

Bring Back Friday

Black Friday; het kortingenspektakel dat een aantal jaren geleden vanuit Amerika is overgewaaid naar Europa. Traditioneel valt Black Friday op de dag na Thanksgiving Day. Winkels koppen op deze dag met hoge kortingen en andere spectaculaire acties waardoor consumenten massaal naar winkels trekken om hun slag te slaan.

In Nederland, waar deze trend voor het eerst is opgedoken in 2015, is Black Friday inmiddels helemaal ingeburgerd. Ook hier stunten veel winkels – en met name de grote ketens – met hun prijzen. Fikse korting op kleding, woonaccessoires en elektronica zijn kenmerkend voor Black Friday. 

Voor veel consumenten is Black Friday een feest, maar voor sommige ondernemers is het letterlijk een donkere dag. 

Het feit dat consumenten een lagere prijs verwachten of afdwingen en van korting een koopmotief maken, zorgt voor moedeloosheid en irritatie bij veel ondernemers. 

Met name kleine ondernemers gaan steeds vaker gebukt onder de druk van Black Friday. 

Deze kleine ondernemers kunnen simpelweg niet zo voordelig inkopen als de grote ketens of weigeren om een fenomeen aan te moedigen dat de duurzaamheid van producten sterk onder druk zet.

Veranderen van koers

Niet alleen kleine ondernemers zetten hun vraagtekens bij Black Friday maar ook een aantal grote ketens veranderen van koers en kiezen er bewust voor om zich tegen Black Friday te keren.
Ikea lanceerde recent de campagne “Bring Back Friday” waarin zij de rollen omdraaien en de consument de kans bieden om de waarde van hun huidige meubels te verdubbelen.

Consumenten krijgen van Ikea de kans om hun oude meubels in te ruilen en ontvangen hiervoor een tegoedbon. Met deze bon kunnen ze nieuwe meubels naar keuze uitzoeken. 

Ikea verkoopt de meubels vervolgens in hun koopjeshoek, zodat deze een tweede kans krijgen. Dit alles uiteraard in het kader van duurzaamheid.

Strategische keuze

De keuze om als ondernemer deel te nemen aan Black Friday lijkt hierdoor steeds vaker een strategische keuze te worden. Het laat zien waar je als merk voor staat en benadrukt de kernwaarden die je uit wilt dragen. Als je voor duurzaamheid staat, en neemt deel aan een kortingenspektakel dat de waarde van jouw product ondermijnt, dan staat dit in feite haaks op je kernwaarden. 

Wat vind jij eigenlijk van Black Friday? Ben je er als consument blij mee of neig je meer naar de duurzame aanpak van Ikea? Is het voor jou als ondernemer de beste dag van het jaar of zie je juist op tegen alle fanatieke koopjesjagers? 

Laat het ons weten via Instagram of hello@asyouwere.nl.