Onzekere tijd
Heimwee; een ode aan de horeca
Wij hebben mee geduimd. Gisteravond is de nieuwste Coronapersconferentie uitgezonden en wat al een paar dagen in het rond zong is beklonken. De maatregelingen voor de horeca gaan dan toch eindelijk versoepeld worden. Restaurants en kroegen mogen weer open. En al is het tot een brave burgertijd – wij bestellen er alvast eentje.
Kort voor kerst zag de situatie er nog heel anders uit. Ondernemers moesten voor de zoveelste keer de etalages leeghalen of de tap dichtdraaien. Dat is uiterst frustrerend en vaak komt het dan in de praktijk neer op berusting en afwachten. Heel veel afwachten. Heimwee.
Samenwerking
Zo ging het ook voor Bilal Diyenli, die zijn horecagelegenheden (Café de Deut, Café de Opera en Freddy’s Beerkitchen) aan het Koningsplein in Nijmegen in winterslaap zag gaan. Althans, daar leek het op. Want achter de schermen werd er hard gewerkt aan een ludiek initiatief om in ieder geval het optimisme wakker te houden. En daar hebben we met veel plezier aan bijgedragen.
Dat begon enkele weken geleden met een kijkje bij een aantal leegstaande etalages in de Pauwelstraat in Nijmegen. De etalages maken onderdeel uit van Bilals cafés aan het Koningsplein en zolang Corona in de lucht hangt worden de ruimtes niet commercieel gebruikt. Dat is een gemiste kans, volgens Bilal, en hij vroeg ons na te denken over een ludieke invulling. Eentje die de horeca op een subtiele maar voorál positieve manier onder de aandacht kon brengen.
Concept
Er wordt wel eens gezegd dat je iets pas écht gaat missen als het je wordt ontnomen. Dat principe lijkt de laatste tijd steeds meer op te gaan. Want hoe zeer nemen we het voor lief dat er op vrijwel ieder hoek in onze stad een hapje, drankje en luisterend oor te vinden is?
Zo kwamen we op het idee om dat vanzelfsprekende, alledaagse biertje of wijntje uit te lichten als iets heel speciaals en luxueus. Vergelijkbaar met een peperdure ketting in de etalage van een juwelier of, letterlijk, met een museumstuk. Want als de lockdown nog veel langer zal aanhouden worden de plekken waar een vers biertje getapt kan worden wel heel spaarzaam.
Bilal kon zich meteen vinden in dit horecamuseum-concept en is met zijn team aan de slag gegaan om de etalages van een minimalistische look te voorzien. Wij schreven een bijpassend heimwee -gedicht en museumteksten en met hulp van onze partner Interscreen zijn deze op de etalageruiten geplakt. De bestverkopende bieren en wijnen hebben een plek gekregen op strakke witte sokkels. Een klein spotlichtje is erop gericht en…. voilà Net echt.
Heimwee
Afgelopen zaterdag is Heimwee het ‘eerste horecamuseum van Nederland’ geopend. Een paar dagen voor de heropening van Bilals kroegen.
Iedereen die de komende weken door de Pauwelstraat loopt zal aan het horecamuseum voorbijkomen. Het herinnert aan barre tijden en de weerbarstigheid van de ondernemers. Maar, veel belangrijker nog, herinnert het aan alles dat we niet voor lief mogen nemen.
In de pers
Nijmegen heeft sinds zaterdag een horecamuseum midden in de stad. Het is een statement, van horecaondernemer Bilal Diyenli. ,,We missen de mensen.’’