Geboren in de kroeg

Fotografie / Huistijl / Webdesign

Biermenneke Webshop

Branding

‘t Biermenneke dé speciaalbierwinkel uit Nijmegen met meer dan 1100 verschillende bieren. Ontstaan uit liefde en passie voor speciaalbier.

Hans en Maurice Huisman, beter bekend van Café Piet Huisman, besloten een aantal jaar geleden om het pand naast hun vertrouwde Café te betrekken, om hun kennis en passie voor speciaalbier verder uit te dragen. ‘t Biermenneke is geboren. De kleine winkel biedt onderdak aan een collectie van meer dan 1100 bieren. Een snoepwinkel voor volwassenen is een treffende vergelijking.

Om deze bieren landinwaarts en internationaal af te kunnen zetten wordt er in 2020 de keuze gemaakt om een webshop te ontwikkelen.

Proces

Huisstijl

De eerder ontwikkelde huisstijl gebruiken we als uitgangspunt voor het ontwerp van de webshop. We voeren een klein aantal aanpassingen door, die met name de leesbaarheid van de tekst op een beeldscherm bevorderen.

Webshop

De webshop vervangt de huidige website van ‘t Biermenneke. Om gebruikersgemak en conversie te optimaliseren wordt er opnieuw gekeken naar een functioneel en grafisch ontwerp.

Fotografie

Ter ondersteuning van de webshop is er met het Biermenneke gekeken hoe ze productfotografie intern kunnen oppakken. Aanvullend zijn er nieuwe sfeerfoto’s gemaakt.

Huisstijl

De stijl van ‘t Menneke.

De huisstijl van ‘t Biermenneke kenmerkt zich door een helderwit en rode kleur die een sterk contrast opleveren als ze samen toegepast worden. De al bestaande huisstijl heeft een paar kleine veranderingen ondergaan.

Logo

Voor veel Nijmeegse speciaalbierdrinkers een bijna iconisch logo.

Het ronde logo bestaat uit de naam ‘t Biermenneke en is herkenbaar door het afgebeelde Menneke met hopbaard. Het logo is ongewijzigd gebleven bij de ontwikkeling van de webshop.

Typografie

Om de online leesbaarheid te vergroten is het lettertype voor de kopteksten en leesteksten vervangen voor een lettertype dat zich hier beter voor leent.

Basis
kleuren

Kleurschema

Het kenmerkende rood en wit laten we veelvuldig terugkomen in het ontwerp van de webshop. Om daarnaast duidelijker onderscheid te maken tussen verschillende elementen is zwart en een grijze steunkleur toegevoegd aan het bestaande schema.

Website

Overzicht

Om de ruim 1100 bieren de aandacht te geven die ze verdienen is er gewerkt met grote, overzichtelijke blokken. Aanvullend is zijn er diverse filters beschikbaar waarmee de gebruiker makkelijk door het assortiment aan bieren kan navigeren.

Details

Ieder bier heeft zijn eigen kenmerken. Om alle informatie een plek te kunnen geven zijn de productdetailpagina’s ruim opgezet. Om nieuwe bieren onder de aandacht te brengen worden er onderaan de productdetailpagina standaard gerelateerde bieren getoond, die overeenkomen met de eerdere zoekopdracht.

Te veel gedronken?

Met een knipoog is ook de bekende 404-pagina ofwel de standaard “er gaat iets fout” pagina in de stijl van het ‘t Biermenneke opgemaakt. Een pagina die vaak vergeten wordt maar die uiterst belangrijk is voor het behoud van bezoekers.

Mobiel

Ruim 70% van bezoekers bezoekt de website via een mobile device. Hierdoor is het van essentieel belang dat de webshop van ‘t Biermenneke ook op verschillende resoluties en devices perfect werkt.

Hans en Maurice lanceren hun webshop vanuit hun lege café.

Fotografie