Traditioneel, maar wel van nu.

Fotografie / Huistijl / Websdesign

Café de Opera

Metropolitisch

Café De Opera is een plek met een lange geschiedenis. Het is een traditioneel café, maar wel van gewoon van nu. Een fijne plek, waar je op elk moment van de dag terecht kan en gewoon jezelf kan zijn.

De Opera biedt een plek waar mensen terecht kunnen. Om in de ochtend een krant te lezen met een kop koffie, voor een broodje in de middag, of een borrel aan het eind van de dag. Het is geen plek waar je komt om gezien te worden, maar gewoon om jezelf te zijn. Daarmee is het café toegankelijk, open en divers. Divers in de mensen die er komen, en divers in aanbod. De nadruk ligt op speciaalbier, maar ook als je geen bierliefhebber bent is er altijd wat wils.

Café Opera beschikt over een duidelijke merkidentiteit en huisstijl. Omdat er een aantal marketingmiddelen vernieuwd werden, was dit het perfecte moment om de huisstijl aan te scherpen. Zo zorgen we ervoor dat die visuele identiteit blijft passen bij het café.

Proces

Merkidentiteit

Ieder individu heeft een eigen identiteit. Ook elke groep (en dus ook elk bedrijf) heeft een identiteit. De identiteit van een bedrijf noemen we ook wel een merkidentiteit. In de merkidentiteit stellen we vast wie we zijn, waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en hoe we ons gedragen. Zie het als de spelregels van het merk die gaande weg zullen zorgen voor eenduidige communicatie.

Huisstijl

Gebaseerd op de merkidentiteit ontwerpen we een huisstijl. Een huisstijl laat zonder woorden zien wie we zijn en waar we voor staan, het is de visuele herkenning van je merk. Herkenbaarheid is daarin van groot belang. Daarom leggen we alle visuele afspraken vast in een huisstijlhandboek.

Marketing

Zodra de merkidentiteit en de huisstijl staan kunnen we aan de slag om onze boodschap, dienst en product (voorzien van de juiste context) te delen met de rest van de wereld. Wij vinden dat de functie daarin leidend is gevolgd door de best bijpassende vorm.

As you were, Nijmegen - Café De Opera - Fotografie

Huisstijl

Café de Opera 2.0

In 2019 zitten we samen met de broertjes Xavier op het terras en bespreken we een mogelijke samenwerking. Er bestaat al een huisstijl alleen voldoet deze niet in alle toepassingen. We besluiten de huisstijl door te ontwikkelen en uit te breiden waar we vooral letter op de toepasbaarheid en de functionaliteit van de huisstijl. Daarnaast zijn er flink wat marketingmiddelen die uitgerold moeten gaan worden.

Typografie

Terwijl je het wellicht niet zo zeggen is de typografie binnen de huisstijl van Café de Opera een sterk bepalend visueel element.

We besluiten dan ook de typografie te behouden maar er nieuwe regels en toepassingen voor te bedenken zodat hij beter aansluit op de functies van verschillende uitingen.

Kleurschema

Basis
kleuren

Productfotografie - Café de Opera
Productfotografie - Café de Opera
Productfotografie - Café de Opera
Productfotografie - Café de Opera

Fotografie

Café de Opera heeft een vrij brede keuken die we in zijn totaal graag laten zien.

Voor iedereen en voor elk moment van de dag is er iets speciaals. Een frisse maar tevens ook warme stijl van fotografie zonder al te veel poespas.

As you were, Nijmegen - Drukwerk, Poster Café De Opera
As you were, Nijmegen - Drukwerk, Poster Café De Opera

Print

De vernieuwde huisstijl passen we toe in alle nieuwe marketingmiddelen.

Zo ontwierpen we onder andere een poster voor de wervingscampagne, menukaarten die in de vaatwasser kunnen, een een visual voor op de buitenbar.

As you were - Café De Opera - Drukwerk, Banner

Tap Take Over

Vrijwel altijd staat bij ons de functie boven de vorm maar soms moet je ook dingen doen omdat ze nu eenmaal heel erg gaaf zijn.

Speciaal voor de Tap Take Over van Brouwerij Frontaal ontwierpen we een poster en t-shirt waarin we de huisstijl van Café de Opera en die van Frontaal combineerde. De gave lijntekening van het etiket van 1 van de bieren van Frontaal in de kleuren van de Opera. Normaal is de goudkleur van de Opera een warme geel/bruin tint maar voor deze gelegenheid hebben we de t-shirt met goudverf handmatig gezeefdrukt.