Merkidentiteit

Nido staat voor kindvolgende opvang. Dit betekend opvang als verlengstuk van thuis, waar kinderen ongedwongen en spelenderwijs hun talenten kunnen ontwikkelen.

Stichting SOOS werd in 2004 opgericht door ouders en is daarna uitgegroeid tot een begrip in Nijmegen. Vanaf 2024 gaat de organisatie samen met De Tweeling Kinderdagverblijf verder als Nido.

Een gedeelde filosofie hadden ze namelijk al:

“Wij creëren een optimale sfeer voor de kinderen met vertrouwde gezichten en een eenduidige pedagogische aanpak die we ook met de scholen afstemmen. Dit alles in een uitdagende en gezellige omgeving. SOOS BSO ziet school en opvang als gelijkwaardige pijlers in de dagelijkse praktijk. De school als spin in het educatieve deel, de BSO als professionele expert op het gebied van spelend leren en lerend spelen. De ouders zien wij als partner in de opvoeding. SOOS ziet de BSO als de eigen vrije tijd van ieder kind, met ruimte voor spelen en ontspanning.”

Om de verzoening vast te leggen, hebben we in samenwerking met de medewerkers van verschillende locaties een nieuwe merknaam bedacht: Nido Kindvolgende Opvang.

Nido Kindvolgende Opvang - logo
Nido Kindvolgende Opvang - beeldmerk

Logo

Om het gevoel van thuis op te wekken over heel veel verschillende locaties, hebben we dit iconische figuur van een kind in leven geroepen. Zodra je het ziet, weet je dat je de kindvolgende mentaliteit van Nido Kindvolgende Opvang kan verwachten.

Het kind wijst namelijk waar het heen wilt maar kijkt halverwege nog even achterom voor begeleiding. En waar over het algemeen het beeldmerk voor het woordmerk staat, volgt hier het woordmerk het beeldmerk.

Uiteindelijk zijn ouders de doelgroep. Vandaar een modern icoon met hints naar een stijl die verwijst naar de tijd dat zij zelf kinderen waren. Denk bijvoorbeeld aan Jantje Beton.

Ook het woordmerk oogt eerst professioneel, maar heeft toch een subtiele speelsheid. De punt van de “i” is naar boven geduwd, en kijkt nieuwsgierig over de rest uit, of houdt juist een oogje in het zeil.

Nico - merkstructuur
Nido - merkstructuur mobile
Nido - BSO Op Stelten
Nido KDV Soosje

Merkstructuur

Nido Kindvolgende Opvang is een overkoepelende organisatie voor kinderdagverblijven, tussenschoolse- en buitenschoolse opvang. Een semi-monolitische merkstructuur past hier perfect bij.

Elk onderdeel van Nido Kindvolgende Opvang heeft een eigen kleur. Zo kun je ze van elkaar onderscheiden terwijl je nooit het idee hebt dat je met een heel ander merk te maken hebt. Het huiselijke en kindvolgende van Nido blijft voelbaar door de hele merkbeleving. Of je nu je kinderen op komt halen bij BSO Op Stelten of de kids afzet bij KDV SOOSje.

Nido Kindvolgende Opvang - typografie ABC
Nido Kindvolgende Opvang - typografie Object Sans
Nido Kindvolgende Opvang - typografie hierarchie

Typografie

Nido Kindvolgende Opvang heeft met Agrandir een letter dat kindvolgend is maar die je ook serieus moet nemen. Want op het eerste oog lijkt het een standaard sans-serif, de speelsheid zit in de details. De "c" sluit bijvoorbeeld niet helemaal aan en er wordt gespeeld met dik en dun.

Deze karakteristieken worden bijna naadloos overgenomen door Object Sans, de leesletter. Deze is, je raad het al, fijner om te lezen in langere teksten. Maar tijdens het lezen zul je niet bewust merken dat je van het ene lettertype naar het andere overgaat.

Kleurschema

Primaire kleuren

Nido Kindvolgende Opvang - kleur flamingo

Nido – Flamingo

Hexadecimaal #FFC5D8
RGB 255, 197, 216
CMYK 00, 32, 03, 00
Nido Kindvolgende Opvang - kleur flamingo +

Nido – Flamingo +

Hexadecimaal #C0272D
RGB 192, 39, 45
CMYK 17, 95, 82, 07
Nido Kindvolgende Opvang - kleur gras

Nido – Gras

Hexadecimaal #9EE090
RGB 158, 224, 144
CMYK 43, 00, 56, 00
Nido Kindvolgende Opvang - kleur gras +

Nido – Gras +

Hexadecimaal #36663B
RGB 54, 102, 59
CMYK 84, 47, 90, 56
Nido Kindvolgende Opvang - kleur bloem

Nido – Bloem

Hexadecimaal #D6C2FF
RGB 214, 194, 255
CMYK 21, 27, 00, 00
Nido Kindvolgende Opvang - kleur bloem +

Nido – Bloem +

Hexadecimaal #682E8F
RGB 104, 46, 143
CMYK 74, 92, 00, 00

Kleuren

Elke dienst heeft zijn eigen kleur, deze worden dus strikt afzonderlijk van elkaar gebruikt. Om toch de verschillende elementen van elkaar en de achtergrond te onderscheiden gebruiken we verschillende tinten van dezelfde kleur. Dit wordt ook wel ton sur ton genoemd, en staat bekend om een rustige en verfijnde uitstraling.

Elke kleur heeft een detail- en een accentkleur. Simpel aangeduid met + en – tekens. Zo kunnen we elementen grafisch van elkaar onderscheiden met verschillende tinten van dezelfde kleur.

Nido - iconografie
Nido Kindvolgende Opvang - illustratie boom
Nido Kindvolgende Opvang - illustratie huis

Iconografie

Om het kindvolgende gevoel van Nido Kindvolgende Opvang grafisch te communiceren besloten we illustraties te maken die afgekeken zijn van hoe kinderen tekenen. Deze kunnen subtiel ingezet worden om onderwerpen te benadrukken, alsof je bij de hand wordt genomen door een kind.

Tekenen als een kind is moeilijker dan het lijkt. Bovendien moet de tekenstijl consistent herkenbaar blijven, en niet teveel afleiden van het onderwerp. Vooral bij iconen gaat leesbaarheid nog altijd boven vorm. Uiteindelijk is er een balans gevonden.

Nido - appel
Nido - lopen
Nido - jojo
Nido - skateboard

Animatie

We konden het niet laten om het kind écht tot leven te wekken, doormiddel van animatie.

Bij de TSO eet het kind bijvoorbeeld een appel, bij een BSO skateboarden, bij de KDV spelen met een jojo, of een wandeling. Show don’t tell.

Nido Kindvolgende Opvang - sticker
Nido Kindvolgende Opvang - notitieboekje
Nido Kindvolgende Opvang - tas
Nido Kindvolgende Opvang - lunchtrommel

Toepassingen

De huisstijl van Nido Kindvolgende Opvang past zich makkelijk aan over een breed scala aan toepassingen. Dat moet ook, want het zal je verbazen hoeveel materiaal er bij kinderopvang komt kijken. Al deze elementen moeten je uiteindelijk een gevoel van thuis geven, bij welke instelling je ook bent.

Denk bijvoorbeeld aan een handig tasje, notitieboekjes, maar ook een lunchtrommel om te lenen. Met een klantreis kun je alle punten waar iemand met het merk in aanraking komt in kaart brengen. Zo kun je de verwachting van mensen overstijgen, en mogelijke pijnpunten voor zijn met bekeken oplossingen.