Merkidentiteit
Een verzameling van uiteenlopende brouwerijen, lekker eten, en fijne muziek nemen je terug naar wat belangrijk is: tijd voor elkaar.
De Nijmeegse Bierfeesten brengt gezelligheid. Een plek waar je in een ongedwongen sfeer mensen ontmoet en kennis maakt met (nieuwe) bieren. Je hoeft geen speciaalbier-kenner te zijn om van een biertje te genieten. Op de Nijmeegse Bierfeesten vind je lokale en internationale bieren en fijne muziek. Voor de gezelligheid zorgen we samen.
Huisstijl
Professionaliseren
In de afgelopen jaren is De Nijmeegse Bierfeesten uitgegroeid tot drie evenementen per jaar: de Bokbierdag in het najaar, een tweedaagse Wintereditie, en een vierdaagse zomer-editie tijdens Pinksteren. De organisatie professionaliseert en daarmee is het ook tijd om op het gebied van marketing stappen te zetten. Daarvoor doen we eerst een stapje terug, naar de merkidentiteit en huisstijl.
Woordmerk
De huisstijl van De Nijmeegse Bierfeesten is gebouwd op de typografie.
Geen grafische poespas, maar simpelweg een lekker herkenbare lettertype. Naast een typografische functie heeft het daarmee bovenal een grafische functie. Voor headlines kiezen we voor een opvallend en eigenzinnig font, met een achtergrondmarkering.
Pinkster – Groen
Hexadecimaal | #40BB95 |
RGB | 64, 187, 149 |
CMYK | 66, 00, 20, 27 |
Pinkster – Geel
Hexadecimaal | #FFC600 |
RGB | 255, 198, 00 |
CMYK | 00, 22, 100, 00 |
Herfst – Bruin
Hexadecimaal | #5D2D23 |
RGB | 93, 45, 35 |
CMYK | 00, 52, 62, 64 |
Herfst – Rood
Hexadecimaal | #F7410F |
RGB | 247, 65, 15 |
CMYK | 00, 74, 94, 03 |
Winter – Blauw
Hexadecimaal | #152750 |
RGB | 21, 39, 80 |
CMYK | 74, 51, 00, 69 |
Winter – Magenta
Hexadecimaal | #E93265 |
RGB | 233, 50, 101 |
CMYK | 00, 79, 57, 09 |
Kleurschema
Evenementen in verschillende seizoenen
Omdat we te maken hebben met evenementen in verschillende seizoenen en met verschillende karakters, kiezen we geen ‘vaste’ kleuren voor de huisstijl maar een kleurregel. Als basiskleuren nemen we daarom een ‘analoge’ kleurencombinatie: twee kleuren die dicht bij elkaar liggen in het kleurenwiel. Per editie kiezen we nieuwe kleurencombinaties.
Fotografie
Het festival in beeld
De sfeerfoto’s van de vorige edities geven nieuwe bezoekers een kijkje in het bierfestijn dat ze te wachten staat. Zo zie je hoe groot, of hoe knus en hoe gezellig het is. Veel glimlachen en nog veel meer bier.
Een totale ervaring.
Een paar weken voor het begint zijn er door de stad felgekleurde posters te zien. Deze kleuren zie je daarna ook terug op onder andere de taplijsten, strippenkaarten en polsbandjes. Zo scheppen we een consistente fysieke ervaring met het merk.
Website
Functie boven vorm
Op de nieuwe website staat functie bovenaan. We willen dat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren. Daarom verplaatsen we het mobiele menu naar de onderkant van het scherm. Voor smartphone-gebruikers is dit de meest efficiënte plek, omdat dit binnen het bereik van de duim is.
De website is tevens een alternatief voor het hardcopy programmaboekje. Bezoekers kunnen online het muziekprogramma, brouwerijen en food-trucks vinden. We richtten deze pagina’s zo efficiënt mogelijk in.
De website dient in de eerste plaats als informatievoorziening voor bezoekers. Bezoekers moeten immers eenvoudig de voor hen relevante informatie kunnen vinden. En dat werkt. Na lancering monitoren we de prestaties van de website, zodat we kunnen bijsturen waar nodig en kansen kunnen signaleren.
Digitaal of analoog programmaboekje?
Voor deze editie hadden we zowel gedrukte programmaboekjes als het digitale programma op de website. Zo kunnen we in de praktijk meten wat de behoefte van festivalbezoekers is, zodat we daar in het vervolg op kunnen anticiperen. Tijdens het festival werden de online programma pagina’s druk bezocht. Daarmee is de website een duurzaam alternatief voor het geprinte programmaboekje.