Merkidentiteit
Nijmeegse binnenstad emissievrij in 2025
De fiets als middel. Een emissievrij transport het doel. Transport per fiets is niet alleen goed voor het milieu en de leefbaarheid in de stad. Ze bewijzen al 20 jaar dat het in stedelijk gebied ook efficiënter is dan traditioneel milieubelastend transport. Hun enthousiaste fietskoeriers zijn in topvorm en kennen de stad op hun duimpje. Het eerstvolgende doel is om de stadslogistiek in de binnenstad in 2025 emissievrij te krijgen.
Huisstijl
Velocity veranderd en de visuele identiteit veranderde nog niet mee.
Nadat we samen met Velocity en koeriers de actuele merkidentiteit helder kregen hebben we op basis daarvan de huisstijl volledig opnieuw opgebouwd. Vanuit de waarden van Velocity maakten we keuzes in de huisstijl die daardoor aansluiten bij het Velocity anno 2022.
Het was belangrijk dat flexibiliteit, duurzaamheid en het sociale aspect sterk naar voren kwamen. We hebben er voor gekozen om het sociale vooral met treffende fotografie te laten spreken en het grafische aspect helder en strak te houden.
Logo
Iedereen ziet iets anders in het beeldmerk. Het stuur van een racefiets, een Bullitt Cargo Bike, en weer een ander een route op een landkaart.
Wat je er ook in ziet het staat voor vooruitgang en duurzaamheid. Een stap voorwaarts. Een stap richting een groenere toekomst. Voor het woordmerk kozen we voor een zakelijke doch vriendelijke sans serif, maar dan wel vetgedrukt, zodat er geen twijfel bestaat over de grote impact die deze club wilt maken.
Typografie
Functioneel en met overtuiging.
Voor een huisstijl zonder al te veel poespas is de juiste typografie extra belangrijk. Grote dikke letters met subtiele ondersteunende tekst zorgen voor een duidelijke hiërarchie met een goede balans tussen durf en daadkracht.
Kleurschema
Primaire kleuren
Velocity – Groen
Hexadecimaal | #08CC80 |
RGB | 08, 204, 128 |
CMYK | 96, 00, 370, 20 |
Velocity – Lichtgroen
Hexadecimaal | #97D2BB |
RGB | 151, 210, 187 |
CMYK | 28, 00, 11, 18 |
Velocity – Lightgrijs
Hexadecimaal | #E3E3E3 |
RGB | 227, 227, 227 |
CMYK | 00, 00, 00, 11 |
Velocity – Donkergrijs
Hexadecimaal | #3B3B3B |
RGB | 59, 59, 59 |
CMYK | 00, 00, 00, 77 |
Kleuren
Frisse kleuren voor een frisse wind.
“Steeds vaker krijgen we te horen dat ze onze groene (bak)fietsen zien rijden.” Velocity is een merk dat onmiskenbaar is door de felle kleur groen. Om deze kleur in het centrum van de aandacht te houden hebben we er alleen nog een witte en een (net niet) zwarte kleur aan toegevoegd als ondersteuning.
Iconografie
De iconen zijn op de eerste plaats functioneel en clean. In elk icoon komt de herkenbare ronding uit het beeldmerk terug.
De eenvoud maakt de iconen herkenbaar, de animatie die we er later aan toevoegde laat ze tot leven komen en geeft ze een vriendelijk karakter.
Fotografie op locatie
Samen met een aantal koeriers zijn we Nijmegen doorkruist om hun dagelijkse werkzaamheden vast te leggen.
Zo krijgen de fietskoeriers een gezicht – bij Velocity ben je geen nummertje – en zie je de blije gezichten van de koeriers en de ontvangers van hun pakketjes. We hebben ook speciale kiekjes gemaakt van ontvangers zoals bijvoorbeeld Dekker de Vegt of Nevel om een aantal klantcases van beeld te voorzien.
Portret-fotografie
Die voorgenoemde gezichten zijn ook prominent op de website te zien in de vorm van deze portretten.
Twee onderdelen waren in de gehele re-branding belangrijk. Naast een wat professionelere en ook zakelijk toegankelijke uitstraling blijven de koeriers niet een nummertje maar de drijvende kracht achter het bedrijf. Velocity is een hechte club mensen die dag in dag uit voor haar klanten en voor elkaar klaar staat. Daarom kozen we om alle koeriers te portretteren en te tonen op de website. En bij elke nieuwe koerier hoort een nieuw portret.
Website
Functioneel met karakter
Consistentie is het sleutelwoord als het gaat om herkenbaarheid van merken. Maar op een website is naast herkenbaarheid ook functionaliteit een heel belangrijk onderdeel. En functie komt door duidelijkheid. Een duidelijke navigatie langs overzichtelijke content. Dat was ons doel. De fotografie zorgt gaandeweg voor de sfeer en context.
Cargo-train
"Ik merkte vandaag dat ik met de nieuwe bakken veel meer bekijks had dan normaal"
En ineens reden er knalgroene opvallende karren door de Nijmeegse binnenstad met duidelijk de boodschap van Velocity op de zijkant. ‘Binnenstad Nijmegen Emissievrij in 2025’.