Design boven alles
Vorm boven alles. Althans, zo lijkt het soms. Er zijn alleen in Nederland waarschijnlijk honderden reclamebureau’s en creative agencies met een flinke veelvoud aan klanten. En al die klanten willen iets unieks: een website die net even anders is, of een campagne die blijft hangen. Maar is dat wel de juiste vraag? Want waarom wil je opvallen?
Design – de vorm – speelt daar vaak een grote rol in. Hoe iets eruit ziet, bepaalt in grote mate de eerste indruk. Een uiting blijft simpelweg beter hangen als het er enerzijds bijzonder, anders of eigenzinnig uitziet. Anderzijds hebben we te maken met functie: de boodschap die gecommuniceerd moet worden, of bijvoorbeeld een conversiedoel. Het gevaar dat op de loer ligt, is dat de functie ten nadele van de vorm gaat omdat de vorm teveel aandacht vraagt.
Regelmatig fiets ik langs een campagneposter in een abri die lekker in het oog springt. Maar als ik honderd meter verderop ben stel ik mezelf de vraag; waar ging die poster nou over en wie was de afzender. Op die manier zorgde de opvallende vorm juist voor afleiding van de boodschap.
Hetzelfde kan gebeuren als een sterk in het oog springende opmaakvan de website ervoor zorgt dat deze de aandacht afleidt van andere functies, zoals de
locatie van het navigatie menu. Als het doel was; een lekker creatieve website maken is dat leuk. Maar wil je jouw bezoekers een product verkopen kun je beter zorgen dat de bestel knop en afreken knop makkelijk te vinden zijn. In dat geval is de functie (navigeren) duidelijk en het doel (conversie) ook.
Vervolgens kun je visuele elementen gebruiken om dat doel te bereiken.
Juiste volgorde
Als we moeten kiezen tussen de vorm of de functie een geen van beide belangrijker. Echter is de volgorde waarin ze toegepast worden wel alles bepalend. Want vorm kun je inzetten om je doel te behalen maar dan moet wel eerst dat doel duidelijk zijn.
De vraag is dan eigenlijk ook niet of functie boven vorm gaat, maar hoe deze twee elkaar kunnen ondersteunen. En net zoals we pas een antwoord kunnen geven als er een vraag is kunnen we ook pas iets ontwerpen als er een doel van dat ontwerp is. En ja, dat gaat ook op voor kunst. De functie daarvan is namelijk ‘mooi zijn’ of ‘een mening ontlokken’ of net wat de kunstenaar ermee wil bereiken.
In de praktijk
We denken altijd vanuit het doel van een functie. En zo hebben wij dan ook een heel duidelijk werkproces ontwikkelt dat voor onze projecten perfect blijkt te werken.
Bij een website doen wij dat bijvoorbeeld door een functioneel ontwerp met wireframes te maken. En pas als deze functies goed doordacht zijn en uitvoerig besproken met de klant gaat het naar de ontwerp fase. Daar worden de functies extra benadrukt doormiddel van grafische vormgeving. De vormgever geeft hier ene visuele hiërarchie aan het ontwerp. Niet op basis van zijn smaak maar op basis van vooraf gestelde prioriteiten.
Maar ook bij het onderhouden van een social mediakanaal beginnen we bij de functie. Wat is het doel van het account en dus van de content. Je kunt je wellicht voorstellen dat we heel andere content maken als het doel ‘naamsbekendheid’ is dan wanneer je als doel hebt; het verkopen van product X.
Zodra zo’n website of campagne eenmaal een tijdje loopt gaan we kijken of het doel behaald is. Als dat niet het geval is moeten we niet ons doel aanpassen maar het ontwerp. Dat ontwerp dient kennelijk het doel nog niet genoeg. En zo blijven we constant schaven tot we een optimaal resultaat bereiken.