Design boven alles

Althans, zo lijkt het soms. Er zijn alleen in Nederland waarschijnlijk al honderden reclamebureau’s en creative agencies en met een flinke veelvoud aan klanten. En al die klanten willen iets unieks: een website die net even anders is, of een campagne die blijft hangen. Maar hoe zorg je er nou voor dat het ook zijn doel vervuld?

Design – de vorm – speelt daar logischerwijs een grote rol in. Hoe iets eruit ziet, bepaald in grote mate de eerste indruk. Een uiting blijft simpelweg beter hangen als het er bijzonder, anders of eigenzinnig uitziet. Anderzijds hebben we te maken met functie: de boodschap die gecommuniceerd moet worden, of bijvoorbeeld een conversiedoel. Het gevaar dat op de loer ligt, is dat de functie ten nadele van de vorm gaat. De eye candy zorgt er bijvoorbeeld voor dat de boodschap vertroebeld of dat je niet weet hoe je door een website moet navigeren. Andersom komt evengoed voor. Wanneer een ontwerp niet interessant genoeg is, haakt de ontvanger af.

De juiste balans

De vraag is dan eigenlijk ook niet of functie boven vorm gaat, maar hoe die twee elkaar kunnen bevorderen. Dat begint bij het bepalen van het doel (de functie). Bij  een website doen wij dat bijvoorbeeld door een functioneel ontwerp met wireframes te maken. Of door een contentkalender voor social media te maken op basis van jouw doelstellingen. Vervolgens gaan we dat vorm geven. Naar ons idee is een belangrijke stap om dit vervolgens weer te spiegelen aan de doelstellingen. Werkt het ontwerp functioneel ook goed? En hoe kunnen we het ontwerp eventueel nog tweaken om de functie te verbeteren?

MindTrace

In plaats van op gut feeling te handelen, kun je het beter testen. Een website ontwerp kan je bijvoorbeeld prototypen. Content en marketingmiddelen kan je simpelweg testen door het voor te leggen aan mensen en vervolgens vragen te stellen. Daarnaast zijn er tools die je kunnen helpen om ontwerpen te testen. Zo werken wij samen met MindTrace, een bedrijf dat software ontwikkeld heeft waarmee survey-style testen kunnen worden afgenomen. Daarbij functioneert de webcam als eye-tracker, die tegelijkertijd hartslag en emotie meet.

Voorbeeld: we ontwerpen een poster, maar we weten niet goed welke call to action het best werkt. Daarom maken we een viertal varianten. Via de MindTrace tool versturen we een test naar een tien- tot twintigtal mensen. De tool koppelt terug waar deelnemers naar kijken en wat dat doet met de hartslag en emotie. Op basis daarvan kunnen we een beter onderbouwde keuze in welk ontwerp beter werkt.

Functie en vorm gaan hand in hand samen. Benieuwd wat dit kan betekenen voor jouw campagne, website of dagelijkse marketing? Neem dan eens contact met ons op.