26 mei 2020

Kevin Remmen

Reserveren in de horeca; Het nieuwe normaal

Na de intelligente lockdown gaan we een nieuwe fase in en kunnen we weer voorzichtig vooruit kijken. De maatregelen worden langzaamaan versoepelt en we zijn druk bezig om onze maatschappij opnieuw in te richten. In het nieuwe normaal draait het allemaal om afstand houden, handen wassen en je gezonde verstand gebruiken.

Het is in de eerste plaats natuurlijk fijn dat we weer even de deur uit mogen. Maar een versoepeling van de maatregelen kan bovenal ook erg stressvol zijn. Het vraagt veel van de (lokale) ondernemers. Misschien zelfs iets te veel. Omdat iedereen er naar uit kijkt om op 1 juni weer naar zijn favoriete restaurant, café of terras te gaan, brengt dit een enorme logistieke uitdaging met zich mee. Want hoe kan men in de horeca of winkels de verplichte anderhalve meter afstand garanderen? Hoe controleer je van te voren of je gasten corona gerelateerde klachten hebben? En misschien wel de meest complexe: hoe om te gaan met het verplicht reserveren van een tafel?

De richtlijnen waaraan de horeca zich dient te houden zorgen voor een enorme administratieve uitdaging. De meeste Nederlanders weten inmiddels dat zij een plek in een bar of restaurant moeten reserveren. Dit kun je al aflezen aan het zoekgedrag in Google. Maar de meeste cafés zijn er echter nog niet op ingesteld om reserveringen aan te nemen. Laat staan in deze grote hoeveelheden. Het mag dan ook duidelijk zijn dat wanneer de horeca op 1 juni weer open mag, ‘zomaar even naar de kroeg gaan’ er voorlopig nog niet bij is.

Café Piet Huisman is weer open. Natuurlijk wel met de gewenste maatregelen.

Hoe om te gaan met het reserveren in horeca?

De laatste weken wordt ons vaak gevraagd om mee te denken over ‘hoe om te gaan met het reserveren in horeca’. Want naast het opnieuw inrichten van alle restaurants, cafés en terrassen naar het nieuwe normaal, is het realiseren van een (online) reserveersysteem al een hoofdpijndossier op zich. Iets wat de gemiddelde horecaondernemer er nu zeker niet bij kan hebben.

Gelukkig zijn er tal van oplossingen waarmee je snel en gemakkelijk geholpen bent. Of je nou wel of geen eigen website hebt, je de reserveringen volledig wil automatiseren of graag zelf de regie in handen houdt: er is altijd een oplossing binnen handbereik.

Welke opties zijn er? Van eenvoudig tot uitgebreid:

  • Heb je een eigen (Wordpress) website en wil je je gasten snel de mogelijkheid geven om te reserveren? En ben je niet bang voor de nodige administratieve werkzaamheden? Dan is een pagina met een contactformulier een interessante optie. Voor onze klant Café Piet Huisman bleek dit een simpele maar effectieve oplossing. Met een aantal extra opties in een eenvoudig contactformulier, kunnen zij nu gemakkelijk reserveringen aannemen. Hiermee hebben ze de regie volledig in eigen handen.

 

  • Heb je een eigen (Wordpress) website, maar wil je de reserveringen volledig automatiseren, dan biedt een reserveermodule in de vorm van een plugin als Formitable de oplossing. Voor Restaurant De Nieuwe Winkel hebben we hiermee de reserveringen volledig geautomatiseerd en is het zelfs mogelijk om online cadeaubonnen te verkopen.

 

  • Heb je een verouderde of misschien zelfs helemaal geen website, maar wil je online reserveren in horeca toch mogelijk maken? Ook dat is geen enkel probleem! De makers van “Ik ben aanwezig”, een Nijmeegse partij die bekend staat om hun ticketsystemen voor festivals en evenementen, hebben met aantal aanpassingen aan hun bestaande ticketsysteem een platform ontwikkelt om online reserveringen aan te nemen. Je krijgt hierbij een online ‘kiosk’ die je met je gasten kan delen en waarin zij een reservering plaatsen voor een bepaald tijdslot. De gasten ontvangen vervolgens een ticket ter bevestiging en met een mobiele app kun je bij binnenkomst de geldigheid van hun reservering controleren.

Wat je uitgangspunt ook is, er is altijd een oplossing te vinden waarmee je bent voorbereid op het nieuwe normaal. Ook in bijvoorbeeld een kleding- of fietsenwinkel kan online reserveren een uitkomst voor je zijn.

Reserveren in horeca
Bij Café Piet Huisman kan je gemakkelijk reserveren via een eenvoudig contactformulier.

Aan welke ontwikkeltijd moet ik denken?

We snappen natuurlijk dat je liever vandaag dan morgen klaar bent voor het aannemen van de eerste reserveringen. Een eenvoudig bestelformulier of het inrichten van een plugin of externe reserveermodule kan binnen enkele dagen worden gerealiseerd, mits je website up-to-date is.

Doe wat je moet doen

Als ondernemer wil je natuurlijk niets liever dan het uitvoeren van je oorspronkelijke werkzaamheden. Gasten ontvangen in je eigen winkel en ze de ontspanning bieden waar zij zo lang naar uit hebben gekeken. Het opnieuw openen van je zaak moet dan ook geen last worden en vooral leuk zijn! Daarom helpen we graag om dit zo makkelijk mogelijk te maken, zodat jij je focus kunt leggen bij je eerste gasten.

Meer weten over onze aanpak?

Neem vooral even contact met ons op.

As you were, Nijmegen - Kevin Remmen, projectbegeleiding

Kevin Remmen

Online marketing

Contact opnemen