Olav Moes
Een webshop; de snelle weg naar omzet?
De afgelopen weken vangen we met regelmaat dezelfde vraag op uit ons netwerk: ‘Kan ik een webshop toevoegen aan mijn website?’. Gevolgd door een hoopvol: ‘En kan dat snel?’.
De aanleiding voor deze vraag ontstaat over het algemeen uit paniek. En dat is in deze gekke tijd natuurlijk best begrijpelijk. Winkels openen maar beperkt hun deuren waardoor veel producten op de plank blijven liggen. En ook een gezellig pilsje in de kroeg wordt ingeruild voor een flesje in eigen achtertuin. Zie dan als ondernemer maar eens met je zomerjassen, spareribs of speciaalbiertje bij je klant te komen. Een webshop lijkt dan in veel gevallen de snelste weg naar omzet. Daarbij is het surfen op internet voor de meesten van ons ook een ‘way out’ nu we braaf binnen blijven. En dat is wind in de zeilen van veel internetwinkels.
Wellicht voel jij als ondernemer ook de druk om je product of dienst online aan te bieden. Hoe maak je dan een slimme keuze die niet alleen bij de huidige maar vooral ook toekomstige situatie past? Want er komt vanzelf weer een dag dat we onze huispakken in de wasmand gooien en op straat mogen niezen. Komt je webshop dan ineens op dezelfde plank te liggen? Online verkopen kan uiteraard op verschillende manieren. Er bestaan vrij eenvoudige tot complexe webshops, voor een klein tot ruimer budget. Een oplossing ziet er voor iedere ondernemer anders uit, maar er zijn wel een aantal punten waar je al eens in kunt duiken. En hee, je hebt nu zeeën van tijd?
Mag ik mijn product of dienst wel online aanbieden?
Wellicht een open deur, maar voor je grootse plannen maakt, verdiep je goed in de regelgeving omtrent online verkopen en de specifieke regels voor het voeren van een webshop. Je kunt de halve wereld verhandelen via het internet, maar er gelden uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van sterke drank of aan het handelen in Gucci tassen wanneer je geen officiële distributeur bent. Autoriteit Consument & Markt heeft er een handig lijstje voor opgesteld.
Is online verkopen (nú) een zinvolle stap voor mij?
Goede vraag. Een aantal aspecten speelt hierin een rol:
- Gaat de 1,5-meter-economie je goed af en heb je nog offline omzet? Stel jezelf dan de vraag of je over enkele maanden nog steeds gebruik denkt te maken van een webshop. Of wordt een tweede winkel zodra alles weer ‘normaal’ is juist een blok aan het been?
- Niet alleen het opstarten maar ook het onderhoud van een webshop vergt de nodige inspanning. Natuurlijk kun je dit op den duur uit handen geven, maar neem het wel alvast mee in je overweging.
- Wordt je op dit moment al door je klanten gevonden op Facebook, Instagram of andere socialmediakanalen? Via deze wegen kun je je webshop makkelijk introduceren bij je volgers. Natuurlijk is een webshop snel gepromoot bij Wim van op de hoek en bij je wielrenmaatjes, maar alles buiten je inner circle heeft tijd en strategie nodig.
- Verkoop je op dit moment al via een extern verkoopplatform (zoals thuisbezorgd of bol.com)? Dan sta je voor het afwegen van voor- en nadelen. Je draagt marge af over je verkopen maar daarmee koop je het ontwikkelen van een eigen webshop en marketinginspanningen natuurlijk af. Daarentegen is een extern verkoopplatform nooit naar eigen smaak in te richten en geldt er vaak een beperking van het aantal producten dat je kunt aanbieden. Kijk ook goed naar de concurrentie in je branche. Wordt je frisbee al verkocht via bol.com én via je eigen webshop dan is de kans groot dat je eigen webshop het onderspit delft.
is een eigen webshop voor mij de oplossing? Welke opties zijn er? Van eenvoudig tot uitgebreid:
- Heb je een eigen website en wil je snel enkele producten verkopen die geen uitgebreide tekst en uitleg nodig hebben? En kunnen klanten contant bij je afrekenen of per Tikkie, dan is een pagina met een bestelformulier een interessante optie. Voor onze klant Black & Blue Events bleek dit een simpele maar effectieve oplossing.
- Zie je een webshop als een tijdelijke overbrugging, en wil je deze aankleden met een eigen logo? Stel je qua functionaliteiten geen hoge eisen aan de webshop? Dan zou je eens kunnen kijken naar aanbieders van kant-en-klare webshops. Deze webshops zijn gebaseerd op standaard thema’s, die in de basis goed werken maar weinig flexibiliteit bieden voor aanpassingen. ‘What you see is what you get’.
- Heb je groeiplannen? Dan kun je beter investeren in het integreren van een webshop-module op je eigen website. WooCommerce is hiervan een goed instap-voorbeeld, voor websites die gebouwd zijn met WordPress. Hiermee vergroot je het aantal bezoekers dat op je eigen website komt, in plaats van op een extern platform. En dat kan weer positief uitpakken voor je vindbaarheid in Google.
- Vind je het belangrijk dat je webshop dezelfde uitstraling heeft als je website, wil je een koppeling met je voorraadsysteem laten maken en verwacht je regelmatig je webshop aan te passen, dan denk je toch snel aan aan maatwerk en daarmee ook aan een grotere investering.
Wat je uitgangspunt ook is, een basic webshop is in de meeste gevallen goed te realiseren en hoeft de bank niet te breken.
Kan ik in mijn huidige website ene webshop laten inbouwen?
Is je huidige website gemaakt met het CMS systeem WordPress, en is er met regelmaat wat onderhoud aan gedaan (bezit je de laatste versie?). Dan ben je een heel eind. Natuurlijk moet er dan nog worden gekeken of het WordPress thema een koppeling kan maken met een webshop, maar in de meeste gevallen is dit goed te realiseren. Met welk CMS-systeem je ook werkt, elke oplossing begint bij een goede inventarisatie en advies.
Aan welke ontwikkeltijd moet ik denken?
Tijd is geld. We snappen natuurlijk dat je liever vandaag dan morgen aan de slag gaat als internetondernemer. Een eenvoudig bestelformulier kan binnen enkele dagen worden gerealiseerd, mits je website-software up-to-date is. Maar hou er rekening mee dat de meeste webshops toch een aantal weken ontwikkeltijd nodig hebben. Een webshop-module zoals WooCommerce installeren en inrichten met producten neemt grofweg 1 á 2 weken in beslag. Pak je het serieus aan met een webshop op maat dan kun je binnen 2 tot 6 weken uitvaren. Dit is afhankelijk van het aantal producten dat je wil opnemen en de functionaliteiten eromheen.
Laat het even bezinken
- Een webshop kan een hele nieuwe weg naar je klant zijn en uiteraard helpen we je daarbij graag van advies tot eindresultaat. Maar vergeet niet dat een samenspel van al je branding en marketingactiviteiten context geeft aan je webshop. Juist deze tijd is heel geschikt om op allerlei manieren aan je merk en marketing te schaven. Al is het maar in de vorm van een brainstorm. Vergeet ook niet de kracht van een simpele flyer per post, het vergroten van je vindbaarheid (SEO/SEA) of het behouden van routine in je online marketing.Kortom, zet álle zeilen bij.