Uitdaging
Na het onwikkelen van een uitgesproken identiteit voor Restaurant De Nieuwe Winkel, mochten we opnieuw aan de slag voor een bijzonder initiatief van het restaurant: DNW Lab.
Van keuken naar conceptueel lab
DNW Lab is geen losstaand merk, maar ook geen direct onderdeel van het restaurant. Het bevindt zich in de tussenruimte: verwant aan De Nieuwe Winkel, maar met een eigen karakter en dynamiek. Deze balans vormde de kern van de uitdaging: hoe geef je vorm aan een entiteit die deel is van een groter geheel, maar toch zelfstandig moet kunnen bewegen?
We kozen voor een semi-monolithische merkstructuur. De huisstijl van DNW Lab leunt zichtbaar op de visuele taal van het restaurant, denk aan typografie, ritme, en grafische elementen, maar introduceert ook eigen elementen.
Merkidentiteit
DNW Lab droomt van een wereld waarin landbouw de bodem voedt in plaats van uitput, en velden weer bruisen van biodiversiteit. Waar elke maaltijd niet alleen mensen voedt, maar ook de planeet herstelt. Waar nieuwsgierigheid richting geeft, en smaak het begin is van verandering.
Een plek waar experiment, onderzoek en innovatie samenkomen. Geen restaurant, maar een laboratorium. Een plek voor ideeën die de keuken van morgen vormen.
Huisstijl
Voor DNW Lab ontwikkelden we een beeldtaal die de experimentele aard van het lab weerspiegelt. Subtiel, onderzoekend, gelaagd, abstract.
De handgemaakte bladeren uit de huisstijl van het restaurant maken plaats voor abstractere texturen en vormen, die ruimte laten voor interpretatie en verandering. In werkelijkheid zijn het microscopische afbeeldingen van onder andere amandel.
Woordmerk
Bij het ontwerpen van het woordmerk voor DNW Lab zijn we, net als bij de rest van de huisstijl, vertrokken vanuit de bestaande identiteit van het restaurant.
Het oorspronkelijke, horizontaal gespiegelde woordmerk van De Nieuwe Winkel bleek niet geschikt. Simpelweg omdat ‘DNW Lab’ uit slechts twee woorden bestaat. Daarom kozen we voor een nieuwe benadering. Een verticale spiegeling van ‘DNW’ en ‘LAB’, beide bestaande uit drie letters, wat visueel voor balans zorgt.
De keuze voor een verticale toepassing is op het eerste gezicht misschien ongebruikelijk, maar juist dat maakt het passend. In lijn met het experimentele en onderzoekende karakter van DNW Lab, en bij uitbreiding De Nieuwe Winkel zelf, is een atypische vorm geen stijlbreuk, maar eerder een bewuste echo van het merk-DNA.
Microscopen
Waar we in het merk voor het restaurant werkten met bladeren die bij een gerecht hoorden, kozen we hier voor een vergelijkbare benadering, maar dan op microscopisch niveau.
De handgemaakte bladeren uit de huisstijl van het restaurant maken plaats voor abstractere texturen en vormen, die ruimte laten voor interpretatie en verandering. Bij DNW Lab zoomden we letterlijk en figuurlijk in op de ingrediënten.
We verzamelden microscopische opnames van ingrediënten die binnen DNW Lab een rol spelen in onderzoek en ontwikkeling. Onder andere amandel, gerijpte amandel, Penicillium camemberti (de schimmel van camembert) en soja. Wat normaal verborgen blijft voor het oog, werd nu de basis van de visuele identiteit.
De beelden zijn abstract, organisch en gelaagd, precies zoals het werk van het lab zelf. Ze geven textuur aan de huisstijl, zonder letterlijk te worden. Zo dragen ook de kleinste bouwstenen van een gerecht bij aan het grotere verhaal van smaak en experiment.
Grid
Hoewel DNW Lab dezelfde twee basiskleuren gebruikt als het restaurant, ontstaat er in de toepassing een geheel nieuw kleurgevoel.
Door de kleuren in wisselende verhoudingen pixel voor pixel naast elkaar te plaatsen, soms iets meer rood, dan weer iets meer blauw, ontstaat er een optisch verloop dat er niet écht is. Geen digitale gradient, maar een subtiel spel van contrast en perceptie. Wat op afstand een zachte kleurverschuiving lijkt, blijkt bij extreme vergroting niets meer dan een raster van zuivere kleuren. We kunnen dit geheel dan ook met enkel twee Pantone-kleuren printen. Pas als je diep inzoomt, op het niveau van individuele pixels, zie je wat er werkelijk gebeurt.
Grappig genoeg is dat precies wat past bij DNW Lab: een merk dat voortkomt uit het kijken naar de wereld onder een vergrootglas. Het beeld waarop dit kleurgebruik gebaseerd is, is zélf een microscopische opname. En nu moet je opnieuw inzoomen om te ontdekken hoe de kleur tot stand komt. Een gelaagde knipoog, waarin inhoud en vorm naadloos in elkaar overvloeien.
Consistent en technisch efficiënt
Een bijkomend voordeel van deze aanpak is de kracht in print. Omdat alle microscopische beelden zijn opgebouwd uit slechts twee kleuren blijven ze niet alleen consistent, maar ook technisch efficiënt. Door het grid van kleurgebruik ontstaan complexe, gelaagde texturen die zelfs in risoprint, zeefdruk of groot formaat posters haarscherp en levendig overkomen.
Juist in gedrukte toepassingen komt het grafische spel volledig tot zijn recht: hoe groter je afdrukt, hoe meer detail zichtbaar wordt. Wat van een afstand een zachte vorm of patroon lijkt, onthult van dichtbij een raster van pure Pantone-kleuren. En precies daarin schuilt de kracht van de stijl. Het laat zien dat je met minimale middelen een rijk beeld kunt creëren.
Fotografie
Voor dit project werkten we samen met fotograaf Duncan de Fey, die alle fotografie voor zijn rekening nam.
Zijn oog voor detail, textuur en sfeer sluit naadloos aan bij de wereld van DNW Lab. Onderzoekend, gelaagd en met gevoel voor het ongeziene. De beelden die hij maakte vormen een onderdeel van de merkuitstraling, zowel online als in print.
Website
Een gelaagde website
Een website is vaak de eerste aanraking tussen merk en bezoeker. De plek waar alle elementen samenkomen: De visie, het verhaal, de huisstijl, fotografie en visuals. Ook voor DNW Lab ontwierpen we een website waarin al die lagen voelbaar zijn. Zoals in al onze projecten staat gebruiksvriendelijkheid (UX/UI) centraal, maar hier zochten we ook bewust naar een extra laag. Iets dat het experiment en de nieuwsgierigheid van het lab weerspiegelt.
Die vond z’n vorm in een subtiel visueel effect, geïnspireerd op de microscopische beelden uit de huisstijl. Terwijl je scrolt, zoomt de achtergrondafbeelding bijna ongemerkt langzaam verder in. Van 1.000x naar 2.000x vergroting. Een digitale easter egg die je alleen opmerkt als je goed kijkt, maar precies dát maakt het passend.


















