Merkmanifest

Met een merkmanifest laat je jouw merk in woorden beleven en zet je de basis voor jouw merkidentiteit. 

Je beschikt over een document dat niet alleen jouw merkidentiteit uitdraagt, maar ook direct inzetbaar is ̶ als fundament voor al jouw onderscheidende online en offline uitingen, die in één tone of voice verschijnen. 

Manifest als onderdeel van jouw merkdocument

Om achter jouw merkidentiteit te komen, voeren we identiteitssessies uit. Vervolgens geven we vorm aan jouw merkidentiteit, binnen een document waar je altijd op terug kan vallen. Dit is een brandbook, of zoals wij het noemen: een merkdocument.

Dit document omschrijft en verbeeldt jouw merk. Door dit document aan te vullen met een merkmanifest krijgt het nog meer dimensie. Het merkmanifest verwoord op belevende wijze jouw identiteit en zet de toon voor al jouw talige uitingen. Je kunt het intern gebruiken, om de neuzen dezelfde kant op te zetten. Of extern, om jouw publiek jouw identiteit te laten lezen en beleven.

Wat omvat een merkmanifest precies?

Het merkmanifest valt niet precies te omvatten, want het heeft geen vaste vorm. Voor ieder bedrijf is het anders. Hoe komt dat? Het merkmanifest baseert zich volledig op jouw unieke merkidentiteit. Het omvat jouw visie, missie, karaktereigenschappen, drijfveren, en geloofsovertuigingen. De wijze is dus altijd anders, opgemaakt in een onderscheidende vorm. Soms verbeeldend en metaforisch, soms kort door de bocht en op de man af, soms ritmisch en poëtisch. Het ligt er maar net aan welke vorm, volgens ons, bij jou past.

De enige constante factor is dus dat het manifest een merkidentiteit in woorden omvat. Deze constante factor bestaat uit een aantal elementen:
1. Treffende woorden
2. Consistente woorden
3. Bruikbare woorden

1. Treffende woorden

Het manifest is treffend: het omvat niet alleen jouw identiteit, het moet met name raken. Dit creëert enthousiasme en trots, zodat je niet kan wachten om het met je team en publiek te delen.

2. Consistente woorden

Met een merkmanifest als onderdeel van jouw merkdocument heb je een fundament om altijd op terug te vallen, als het om talige uitingen gaat. Door uit dit document te putten, blijf je consistent en onderscheidend.

3. Bruikbare woorden

De woorden kunnen direct worden ingezet voor diverse uitingen, die aan de doelgroep laten zien: Kijk! Dit zijn wij. Zo staat het manifest als een dak boven alle uitingen, van homepage tot socialmediabericht, die jouw complete merkidentiteit uitdragen.

Voor de creatie van jouw merkmanifest werken we samen met copywriter Bureau Buro.